اعتراض سکتور خصوصی در رابطه به قرارداد اداره ملی نورم و استندرد با شرکت TCRC در قسمت پروژه سنجش نفت و گاز مایع در بنادر کشور

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، بنا برشکایت های متعدد سکتور خصوصی به ویژه تاجران وارد کننده نفت و گاز مایع در رابطه به قرارداد اداره ملی نورم و استندرد با شرکت TCRC در قسمت پروژه سنجش نفت و گاز مایع در بندر های کشور نگرانی خویش را طی کنفرانس خبری، ابراز داشته و خواهان لغو این قرار گردید.
 
محترم محمد داوود یوسفزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و رئیس «شرکت افغان پترول گروپ» با انتقاد از این اقدام حکومت در قسمت سپردن قرارداد پروژه سنجش نفت و گاز مایع به شرکت TCRC که شرکای آن خود از وارد کنندگان نفت و گاز مایع بوده، گفت که کار حکومت سبب رقابت ناسالم واردکنندگان نفت و گاز مایع گردیده زمینه را برای استفاده جویی بعضی شرکت های دیگر مساعد خواهد ساخت.
 
وی از جانب دیگر واردات تیل بی کیفیت از مرز ایران توسط بعضی از شرکت ها را به ضرر مردم دانسته، افزود: این امر سبب خواهد شد تا شرکت هایی که نفت و گاز خود را مطابق نورم و استندرد و به شکل قانونی وارد می کنند نتوانند با وارد کنندگان نفت و گاز قاچاقی و بی کیفیت رقابت کنند.
 
محترم امین بابک رئیس روابط عامه اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در این نشست خبری با ارائه اسناد و شکایت های کتبی اکثریت تاجران وارد کننده نفت و گاز مایع گفت: شرکت TCRC سال گذشته به علت نداشتن امکانات و فریبکاری از سوی جلالتمآب رئیس جمهور کشور به څارنوالی معرفی گردیده بود، اما متاسفانه ما شاهد هستیم که در تمامی بنادر افغانستان سنجش نفت و گاز مایع از سوی شرکت TCRC انجام می شود که تاجران و سکتور خصوصی کشور را با چالش های زیادی مواجه ساخته است.
 
آقای بابک، دو مشکل عمده را در این رابطه بیان داشت که در قدم نخست افزایش 3 دالر در فی تن نفت و گاز مایع (قبلاً فی تن 5 دالر بود و اکنون به 8 دالر افزایش یافته) توسط شرکت TCRC. این تفاوت سبب شده که روزانه حدود 2 میلیون دالر به جیب شرکت مذکور واریز شود که تاثیرات مستقیم خود را بر افزایش قیمت نفت و گاز مایع گذاشته و به این ترتیب عمدتاً مردم و مستهلکین از این ناحیه متضرر می شوند.
 
در قدم بعدی، وی خواهان آن گردید تا عوایدی که از طریق سنجش تیل جمع آوری می شود باید به خزانه دولت داخل گردد و بهترین اقدام در این زمینه را انجام سنجش توسط خود اداره نورم و استندرد عنوان کرد که به گفته وی، این کار سبب خواهد شد تا از رقابت های نا سالم جلوگیری به عمل آید. وی افزود تست نفت گاز مایع از سوی کسانی انجام می شود که شریک شرکت TCRC بوده و از وارد کنندگان نفت و گاز مایع می باشند.
 
آقای بابک افزود: تاجران وارکننده نفت و گاز مایع تاکید دارند، در صورتی که حکومت قرار با شرکت TCRC را لغو نکند آنان واردات نفت و گاز خود را متوقف خواهند ساخت.
 
در ضمن تعدادی از تاجران وارد کننده نفت و گاز دیگر در این کنفرانس مطبوعاتی، اعتراض شانرا در سپردن قرارداد به شرکت پروژه سنجش نفت و گاز مایع به شرکت TCRCابراز داشته گفتند که شرکت مذکور به علت ظرفیت پایین و افراد غیر مسلکی سبب خواهد شد تا خطاهای زیادی در قسمت تست ها صورت گیرد و این امر سبب دلسردی تاجران وارد کننده نفت و گاز و همچنان در نتیجه باعث فرار سرمایه از کشور خواهد گردید.