ملاقات تعارفی رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان با آتشه های خزانه داری امریکا درمورد چالش های سد راه گسترش روابط بازرگانی افغانستان با کشورهای منطقه

محترم سیدزمان هاشمی رئیس هیت عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان درنشستی تعارفی با بانو"جولی ملک" وآقای "چیس" که قرار است تا یک ماه دیگر به جای وی بحیث آتشه خزانه داری ایالات متحده امریکا در کابل گماشته شود، بصورت آنلاین ملاقات و گفتگو کردند.
 
در این نشست، آقای هاشمی و خانم "جولی ملک" آتشه‌ ای خزانه داری ایالات متحده امریکا مقیم کابل به گونه‌ی آنلاین گفتگو کردند و مشکلات ترانزیت و تجارت و چالش های سد راه انتقال اموال صادراتی بازرگانان افغانستان را مورد بررسی قرار داده و بر راه حل های آن تاکید ورزیدند.
 
رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در این گفتگو درمورد دهلیزهای های صادراتی افغانستان به کشورهای منطقه، به ویژه موضوع بندر"واگه" که اموال صادراتی افغانستان به بازارهای هندوستان صادر میگردد، ابراز نگرانی کرده و گفت که بازرگانان زیادی در قمست صدور اموال تجارتی شان با مشکلات جدی تخنیکی و غیر تخنیکی روبرو اند و باید به این چالش های رسیدگی شود.
 
دراین نشست هم چنان در مورد راه های بدیل انتقال کالاهای تجارتی افغانستان به کشورهای منطقه مانند راه بندر چابهار، راه لاجورد سخن زده و این مسیر ها را برای بازرگانان و انتقال اموال شان نیز پرچالش دانست.
 
او تاکید کرد که هم اکنون بازرگانان زیادی برای انتقال کالاهای تجارتی شان به ویژه رشد صادرات سبزیجات، میوه جات تازه و میوه های خشک و سایر محصولات صادراتی آماده‌ استفاده ازین بندر هستند، اما بنابر تعزیرات ایالات متحده امریکا بالای ایران، آنان نمی توانند از این بندر به درستی استفاده نمایند.
 
آقای هاشمی در این نشست با اشاره به راه لاجورد نیز تاکید کرد که از این مسیرافغانستان می تواند اموال تجارتی خود را به کشورهای اروپایی صادر نماید و بازار خوبی برای کالاهای تجارتی خود دریابد.
 
خانم جولی ملک آتشه خزانه داری سفارت ایالات متحده امریکا درکابل از طریق ویدیو کنفرانس صحبت نموده و با اشاره به استثناء بودن بندر چابهار از تحریم های ایالات متحده امریکا صرف بمنظور استفاده تاجران افغانستان بوده، و استفاده از آن مستلزم فهم مسایل مهم حقوقی و تخنیکی است.
 
بانو جولی در پایان این کنفرانس به ادامه ی این گونه نشست ها از بهرحل مشکلات بازرگانی افغانستان تاکید کرده و آماده همکاری دراین بخش شد. او ابراز امیدواری کرد که بتوانند درآینده نیز زمینه‌ی این گونه نشست های مشترک را به خاطر از بین بردن چالش های بازرگانی و ترانزیتی که کشورهای منطقه به ویژه پاکستان سد راه تجارت افغانستان گذاشته است، بردارد.
 
قرار است در مورد آن در یک گرد همایی تاجران و صادر کنندگان افغانستان بروز پنجشنبه در اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان پریزنتیشن ارایه خواهد گردید تا مشکلات تاجران افغانستان از بندر چابهار حل گردد.