سخنرانی محترم سید زمان هاشمی رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در حاشیه ی نشست ژینوا

در نشستی که با اشتراک بیشتر از ۶۰ نماینده‌ی کشور های کمک کننده و سازمانهای جهانی به منظور کمک به افغانستان در سویس برگزار شده بود، محترم سید زمان هاشمی رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در حاشیه ی این نشست به گونه آنلاین سخنرانی کرده و چالش ها و فرصت های موجود در برابر سکتور خصوصی در کشور را مورد بررسی قرار داد.
 
در این نشست، آقای هاشمی به نماینده گی از سکتور خصوصی افغانستان پیرامون بنیادی ترین چالش ها و فرصت ها در کشور صحبت نموده و تاثیرات سوء ویروس کرونا را نیز بر روند تجارت کشور مورد بررسی قرار داد.
وی در بخشی از سخنان خود از وجود فساد در شمار از گمرک های کشور سخن گفته و نگرانی سکتور خصوصی را در این بخش نیز بیان کرد.
 
او نقش افغانستان را در اتصال منطقه‌یی بسیار سودمند دانسته و در مورد فرصت های تجارتی در بندر چابهار و راه لاجورد نیز صحبت کرده و خواستار توجه بیشتر و ایجاد تسهیلات برای سکتور در این مسیرها شد.
 
در این نشست همچنان آقای هاشمی از دستاورد های اتاق تجارت و سرمایه گذاری از بهر ایجاد تسهیلات بهتر برای سکتور خصوصی و فراهم شدن سهولت در گمرک های کشور با اقدام های عملی اشاره نموده و ابراز امیدواری کرد که این سکتور با پشتیبانی دولت افغانستان و جامعه جهانی بتواند بیشتر تقویت شود تا در آینده این سکتور گواه تغییرات چشمگیر در بخش صادرات و واردات آسانتر باشد.
 
در پایان سخنانش آقای هاشمی در حاشیه ی نشست ژینوا، پیشنهادات و خواسته های را نیز مطرح کرد که از جمله وی خواستار راهکارهای جدی برای برداشتن چالش ها، وجود فساد در گمرک ها و به وجود آمدن شاخص های اصلاحی و همچنان دسترسی به خدمات مالی شده و نقش بانک مرکزی را در این بخش ها بسیار مهم دانست، آنچه که به گفته ی وی: بانک مرکزی در چند سال پسین به آن توجه چندانی نکرده است.
 
رییس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری نقش اتاق ها و اشتراک شان در شوراهای عالی اقتصادی که نقش سکتور خصوصی نیز در نظر گرفته شود و همچنان بر هماهنگی بیشتر دولت ها مبنی بر بهبود فعالیت های سکتور خصوصی تاکید نموده و ابراز امیدواری کرد که با این راهکارها این سکتور بتواند به نتیجه مطلوب برسد.