کنفرانس مطبوعاتی (دهلیز واخان یکی از راه های بدیل تجارت و ترانزیت با کشورهای منطقه)، در اتاق برگزار شد

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، به منظور توسعه تجارت و ترانزیت جهت انتقال کالا های تجارتی همچنان جستجوی راه های بدیل در این زمینه، کنفرانس مطبوعاتی را تحت عنوان « دهلیز واخان یکی از راه های بدیل تجارت و ترانزیت با کشورهای منطقه»  با اشتراک محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان، شیرین آغاسخی رئیس مالی هیات مدیره اتاق، میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، ٰروئسای اتاق های ولایتی اندخوی و هلمند، آمرین اجرائیوی بدخشان، تخار و پکتیا، روئساء و اعضای اتحادیه های رخت، میوه تازه، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و جمعی از تاجران و سرمایه گذاران کشور در حضور داشت رسانه های ملی و بین المللی در تالار کنفرانس های اتاق برگزار کرد.

محترم محمد یونس مهمند، ضمن اظهار خوش آمدید به تمام اشترک کنندگان این کنفرانس، در رابطه به موقعیت جغرافیایی افغانستان و فرصت های موجود در بخش توسعه ترانزیت و تجارت صحبت نموده و ایجاد راه های بدیل را در رشد اقتصادی و تجارتی کشور مهم دانست.

 آقای مهمند، مشخصاً به اهمیت دهلیز زمینی واخان و اتصال آن به کشور چین اشاره کرده، افزود: انتقال کالاهای وارداتی از کشور چین از طریق دهلیز زمینی واخان با هزینه کم و زمان کوتاه صورت گرفته و زمینه خوبی برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی میان دوکشور گردد. علاوه بر آن، این دهلیز می تواند نقطه وصل میان چین و افغانستان با بعضی از کشور های آسیای میانه و ایران، محسوب شود.

معاون اول اتاق تجارت وسرمایه گذاری، خواهان بهبود روابط اقتصادی و تجارتی با کشور های منطقه گردیده و از مسوولان حکومت خواست تا با در نظرداشت اهمیت دهلیز زمینی واخان، در قسمت ساخت و ساز آن گام عملی را بردارند.

محترم شیرین آغا سخی، از مشکلات تاجران افغان در بندر کراچی و همچنان تلاش های اتاق در قسمت رفع مشکلات مذکور صحبت نموده؛ توسعه اقتصادی یک کشور را وابسته به راه های ترانزیتی عنوان نموده و از همکاری رهبری سکتور خصوصی کشوردر ایجاد همچو مسیرها اطمینان داد.

همچنان در این کنفرانس روئسای اتحادیه رخت، میوه تازه و سنگ های قیمتی پیرامون مشکلات شان در بعضی از کشور های همسایه صحبت نموده و ایجاد راه های بدیل را در کاهش مشکلات شان و همچنان توسعه تجارت کشور، مهم دانستند.

سه شنبه، ۷ قوس ۱۴۰۲