نشست مشترک اتاق افغان - ایران، توسط اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در کابل برگزارشد

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به منظور رشد و توسعه تجارت با کشور های منطقه و جهان به ويژه ایران، نشست مشترک را با اشتراک، محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، شیرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره، سید جاوید برهان رئیس روابط بین‌الملل اتاق، خانجان الکوزی، سید پرویز سادات هوفیانی، بهادر خیرخواه و ضیاءالدین اچکزی اعضای هیات مدیره اتاق، سید حسین مرتضوی معاون سفارت ایران در افغانستان، قدرت الله جمال معین وزارت صنعت و تجارت، چمندی معاون امور اقتصادی خراسان رضوی، عبدالمتین قلندری منشی هیات نظار، احمد شاه حکیمی معاون اول اتاق کابل، محمد انور عارفی معاون پالیسی و تخنیکی هیات عامل اتاق، رؤسای اتاق های لوگر، هلمند، سپین بولدک و جمعی از تاجران و سرمایه گذاران دو کشور در هوتل کابل ستار برگزار کرد.

محترم محمد یونس مهمند، ضمن اظهار خوش آمدید به اشتراک کنندگان این نشست،‌ کشور ایران را دوست قدیمی افغانستان با مشترکات فرهنگی، دینی، اقتصادی و ترانزیتی عنوان کرده و روی توازن صادرات و واردات با کشورهای منطقه به ویژه ایران تاکید کرد.

آقای مهمند، از ایران بابت کمک های بشردوستانه و همکاری سفارت آنکشور با سکتور خصوصی افغانستان قدردانی کرده و از آمادگی تاجران افغان در قسمت صادرات پنبه به کشور های منطقه و جهان بخصوص ایران خبرداد.

معاون اول اتاق، روی آغاز مجدد صادرات و واردات از طریق ترانزیت خط آهن کشور ایران تاکید کرده و خواهان سبسایدی از سوی دولت ایران در قسمت صادرات ذغال سنگ افغانستان به ترکیه گردید.

معاون اول اتاق، امنیت سرتاسری، از بین رفتن فساد اداری، و منع کشت کوکنار را زمینه خوبی برای سرمایه گذاری در افغانستان دانسته و از تاجران دو کشورخواست تا در سکتورهای مختلف به خصوص میکانیزه سازی زراعت و استخراج معادن، سرمایه گذاری های مشترک نمایند.

محترم قدرت الله جمال،  کشور ایران را دوست و همسایه خوب افغانستان دانسته و بر توسعه روابط تجاری، اقتصادی و ترانزیتی میان دو کشور تأکید کرد. وی، از همکاری همه جانبه وزارت صنعت و تجارت در قسمت ایجاد تسهیلات برای تاجران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی اطمینان داد.

محترم سید حسین مرتضوی، ضمن قدردانی از هیات رهبری اتاق بابت تدویر این نشست،‌ هدف اصلی سفر هیات ایرانی به افغانستان را تقویت روابط تجاری - اقتصادی و همکاری میان سکتور خصوصی دو کشور دانسته و از همکاری همه‌جانبه کشور ایران در قسمت ایجاد تسهیلات در بندر چابهار اطمینان داد.

محترم سید جاوید برهان، بندرچابهار را یکی از بنادر مهم تجارتی برای افغانستان عنوان کرده و از مسوولان کشور ایران خواست تا تسهیلات بیشتری را برای تاجران افغان در بندر مذکور فراهم سازند. وی، همچنان آمادگی سرمایه گذاران افغان را در زمینه سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاران ایرانی، در بخش تولید ادویه نیز ابراز داشت.

محترم الکوزی، در رابطه به مشکلات موجود تاجران افغان در بندر کراچی معلومات مفصل ارائه کرده و روی دایر نمودن یک نشست سه جانبه میان کشور های افغانستان، ایران و هندوستان که در آن مشکلات موجود در عرصه تجارت به شکل دایمی رفع گردد تاکید نمود.

چهارشنبه، ۲ حوت ۱۴۰۲