اشتراک هیات رهبری اتاق در نشست های جداگانه و مشترک میان وزارت های صنعت و تجارت، زراعت، آبیاری و مالداری و هیات تجاری ایران

با ورود هیات تجاری از کشور ایران، نشست های جداگانه و مشترک میان هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، وزارت های صنعت و تجارت، زراعت، آبیاری و مالداری و هیات تجاری از حوزه خراسان رضوی جمهوری اسلامی ایران در مقر وزارت های مذکور برگزار گردید.

در نشستی که در مقر وزارت صنعت و تجارت برگزار شد، محترمان: نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق و اعضای هیات تجاری از حوزه خراسان رضوی ایران و اتشه تجاری آنکشور در افغانستان، اشتراک داشتند.

در این نشست، آقای مهمند، از فرصت های موجود تجاری و سرمایه گذاری در افغانستان صحبت کرده، تامین امنیت سرتاسری، از بین رفتن فساد اداری، منع کشت کوکنار و جاگزینی آن با کشت پنبه و سایر فرآورده های زراعتی را از موضوعات اساسی در جهت سرمایه گذاری در کشور و همچنان تشویق تاجران و سرمایه داخلی و خارجی به سرمایه گذاری در افغانستان عنوان کرد. وی، سرمایه گذاری های مشترک میان افغانستان و ایران را در زمینه توسعه تجارت و رشد اقتصادی مهم خوانده، بر ایجاد پارک های صنعتی و سیستم ترانسپورتی مشترک تاکید کرد.

محترم خانجان الکوزی، ضمن قدردانی از حمایت مسوولان ذیربط حکومتی از سکتور خصوصی کشور، مشکلات ترانزیتی را از چالش اساسی سد راه تجارت عنوان کرده و خواهان توجه جدی مسوولان در فعال سازی و استفاده بهینه از بندر چابهار گردید.

همچنان در نشست بعدی که در مقر زراعت، آبیاری و مالداری، برگزار شد، محترم الحاج مولوی عطاالله عمری وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق و اعضای هیات تجاری از حوزه خراسان رضوی ایران و اتشه تجاری آنکشور در افغانستان، اشتراک داشتند.

آقای مهمند، با اشاره به زراعتی بودن افغانستان و آب های وافری که در این کشور وجود دارد، زراعت را یکی از سکتور های مهم و اساسی در راستای رشد اقتصادی و اشتغالزایی در کشور توصیف کرد که با منع کشت کوکنار، زمینه خوبی برای رشد و توسعه زراعت مساعد گردیده است. وی از ظرفیت های موجود در سکتور زراعت، به ویژه انکشاف و میکانیزه سازی بخش های مختلف زراعتی توسط سکتور خصوصی، یادآوری کرده و بر سرمایه گذاری های مشترک میان سرمایه گذاران افغان و ایرانی در عرصه های مختلف تاکید کرد.

چهارشنبه 2 حوت 1402