نشست آنلاین رئیس عمومی اتاق تجارت وسرمایه گذاری با شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان

محترم توکل احمدیار رئیس عمومی اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان، در نشستی که به گونه آنلاین برگزار گردید،  با خانم رافیلا شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان صحبت نمود.

این نسشت به اشتراک محترم میرویس هوتک سرپرست ریاست عامل و مسؤلان دیپارتنمت های روابط بین‌الملل، روابط عامه، انکشاف صادرات و سرمایه گذاری، انکشاف تجارت، روابط اعضأ، تعمیرات و شماری از خانم های تجارت پیشه از ولایات مختلف برگزارشد.

 در نخست محترم احمدیار، از خانم رفیلا به خاطر اینکه چنین فرصتی را برای بحث درمورد چالش های موجود سکتور خصوصی به ویژه خانم های تجارت پیشه و راه های حل آن مساعد ساخت، اظهار قدردانی نموده و وضیعت موجود تجارتی - اقتصادی خاصتاً چالش های را که بر سر راه سکتور خصوصی کشور قرار دارد، مفصلاً توضیح داد.
رئیس عمومی اتاق، چالش های بانکی و سکتور مالی، عدم صدور ویزه از سوی تعدادی از کشور ها برای تاجران افغان، نبود امکانات حمایوی مالی وعدم علاقمندی دونرها برای طرح های تجارتی و اقتصادی سکتور خصوصی، نیازمندی برای مقرره ها و قوانین جدید که جوابگوی وضعیت کنونی باشد، موضوع تعرفه ها و مالیات و همچنان پروژه هایی که قبلا ازسوی بانک ها و نهاد های جامعه جهانی تمویل میشدند وحالا متوقف گردیده است را ازچالش های خواند که باعث تضعیف سکتور خصوصی گردیده و فرصت های کاری را ازبین برده است.

وی، افزود قبلا تصور میشد با تغییرات جدید در افغانستان مناسبات تجارتی با کشور پاکستان بهتر شود، اما درحال حاضر وضیعت در حالت خوبی قرار نداشته و در گذرگاه ها مشکلات موجود است.

آقای احمدیار، از پیشرفت ها و فرصت های خوبی که بعد از تغییرات انجام شده است، نیز یادآوری کرده و از افزایش صادرات به  ارزش1،9 میلیاردالر درسال روان نام برده، گفت: اتاق تجارت و سرمایه گذاری یک پروپوزل چالش ها، فرصت ها و برنامه های را که بتواند سکتور خصوصی به ویژه زنان را حمایت نماید، آماده میکند تا در ملاقات های بعدی روی آن کار آغاز گردد.
 
بعداً، محترم میرویس هوتک، در مورد ارتباطات سکتور خصوصی افغانستان با جامعه جهانی به ویژه شماری از سازمان های اقتصادی منطقوی و جهانی که به افغانستان آمده اند، ملاقات های صورت گرفته است و اما تا حال نتایج عملی بدست نیامده، معلومات ارائه کرده و خواهان جلب حمایت های مالی دونرها گردیده و در بخش حمایت مشورتی و تخنیکی ازسوی اتاق تجارت و سرمایه گذاری، به خانم ها اطمینان داد.

همچنان، تعدای از خانم های تجارت پیشه از ولایات محتلف، چالش ها، فرصت ها و طرح های خود را درمورد بهبود وضیعت کارشان بیان کرده خواهان حمایت اتحادیه اروپا از فعالیت های تجاری شان گردیدند.

خانم رفیلا، پس از استماع صحبت های رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، از رئیس عمومی و هیات عامل اتاق که زمینه را مساعد ساختند تا خانم های تجارت پیشه و درمجموع  نظریات و طرح های سکتور خصوصی کشور را با ایشان درمیان گذارند، اظهار قدردانی و سپاس نموده و این نشست را عالی توصیف کرده، گفت: من چند بار به ولایات افغانستان سفر کرده ام، اما در این نشست مسایل جدید و مهمی مطرح گردید که در زمینه باید اقدامات و تلاش های بیشتری صورت گیرد.

وی، درمورد حمایت از کار زنان از طریق اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان صحبت کرده و در قسمت حمایت از آنان، از رئیس عمومی اتاق منحیث نماینده سکتور خصوصی افغانستان خواست تا در زمینه اقداماتی داشته باشند که از سوی رئیس عمومی اتاق درزمینه حضور زنان دربخش های مختلف سکتور خصوصی از طریق اتاق زنان و حمایت شان، اطمینان داده شد.

دراین ملاقات، قرار برآن شد تا اتاق یکجا با دفتر اتحادیه اروپا برای افغانستان، روی نقشه راه برای حمایت از فعالیت های سکتور خصوصی کشور کارنموده و یکجا با سایر دونرها اقدامات عملی را انجام دهند.

دوشنبه 30 دلو 1402