دومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) در شهر کابل برگزار شد

دومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) به مدت 7 روز از تاریخ (25 الی 31 سرطان سال 1402 خورشیدی) توسط مقامات عالیرتبه حکومتی، هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری افغانستان، سفرا و نمایندگان تجاری تعدادی از کشورهای منطقه، رؤسای اتاق ها و حضور گسترده تاجران، سرمایه گذاران و رسانه های ملی و بین المللی در شهر کابل افتتاح شد.

این نمایشگاه که به همکاری وزارت صنعت و تجارت و سایر وزارت خانه های سکتوری، اتاق های صنعت و معادن، زنان، پیشه وران، زراعت و مالداری در مرکز نمایشگاه بین‌المللی واقع چمن حضوری برگزار گردید، در آن هیات رهبری اتاق محترمان: توکل احمدیار رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری افغانستان، محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره، خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی، نصیر احمد عرب معاون خدماتی، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، شرین آغا ‏سخی رئیس مالی هیات مدیره، انجنیر سید ‏جاوید برهان رئیس روابط بین‌الملل هیات مدیره، خانجان الکوزی، ذکریا بریالی، جان آقا صادقی، فواد دوست، احمدضیاء عظیمی شینوزاد و احمد شکیب احمدیار اعضای هیات مدیره اتاق، عبدالحامد حمیدی رئیس هیات نظار اتاق و میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل، احمد شاه حکیمی معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری کابل و سایر اعضای رهبری این اتاق، اشتراک داشتند.

آقای احمدیار طی سخنرانی خود در رابطه اهمیت برگزاری دومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح)  گفت: نمایشگاه امام ابوحنیفه (رح) به ابتکار اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری افغانستان برای حمایت و انکشاف فعالیت های تجاری و اقتصادی کشور ایجاد شده که به صورت سالانه برگزار می شود، این نمایشگاه اولین و بزرگترین نمایشگاه در سطح افغانستان است که برای نخستین بار زمینه حضور و تبادل نظر را برای تاجران و صنعتکاران داخلی، منطقوی و بین‌المللی فراهم کرده است.

ریس عمومی اتاق، از تلاش های جدی سکتور خصوصی افغاستان در راستای ارائه خدمات مناسب و محصولات با کیفت یادآور شد که به گفته وی، در این مسیر به عنوان یک نهاد غیر دولتی و غیر انتفاعی که مدد رسان دولت بوده، نیازمندحمایت های گسترده دولتی می باشد. وی افزود: اتاق توانسته است در بحران های ایجاد شده در کنار دولت و مردم قرار گیرد، به همین دلیل حکومت نیز برای تقویت سکتور خصوصی اقدامات ذیل را روی دست گیرد: ( تنظیم پالیسی های بزرگ اقتصادی، تجاری و ترانزیتی تو سط دستگاه های دولتی در هماهنگی با جامعه تجاری و اقتصادی کشور؛ تامین امنیت تاجران، سرمایه گذاران و صنعتکاران؛ ایجاد پالیسی بر محور افغانستان خودکفا، مولد و صادرکننده به ویژه صادرات سنگ های قیمتی، میوه جات تازه و خشک، زعفران، صنایع دستی، گیاهان طبی، قالین و سایر اقلام تجارتی کشور در بازار های منطقه و جهان؛ پایان دادن به بیروکراسی ادارات در قسمت طی مراحل اسناد گمرکی؛ بازسازی و اعمار گمرکات به معیار ها و استندرد های منطقوی؛ بازنگری در قوانین مرتبط به سرمایه گذاری جهت جلب سرمایه گذاری های خارجی.)

محترم محمدیونس مهمند، در رابطه به دومین نمایشگاه امام ابوحنیفه (رح) معلومات مفصل ارایه کرده و از تمامی نمایندگان سکتور های اشتراک کننده، هیات تجارتی کشورهای پاکستان، ایران، ترکیه و ترکمنستان و  ادارات ذیربط حکومتی بابت اشتراک شان، سپاسگزاری نمود.

آقای مهمند، افغانستان را یکی از کشور های ترانزیتی در منطقه خوانده و از مسوولان حکومتی خواست که قانون ترانزیت را هر چه زودتر نافذ کند تا مشکلات موجود در این زمینه رفع گردد. وی، از تاجران و سرمایه گذاران خارجی خواست تا در تطبیق پروژه های زیربنایی با تاجران افغان یکجا سرمایه گذاری نمایند.

معاون اول هیات مدیره اتاق, شرایط را برای جلب سرمایه گذاری ها در داخل کشور مساعد دانسته و از تامین امنیت سرتاسری، کاهش چشم گیر فساد اداری و منع کشت کوکنار در سراسر کشور خبر داد.
محترم مهمند، از رهبری حکومت خواست تا در قسمت دوباره شروع شدن کار پروژه تعمیر 18 منزله اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان با این نهاد همکاری همه جانبه کرده و اجازه شروع کار ساخت و ساز این پروژه بزرگ را به رهبری سکتور خصوصی کشور بدهند.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء, از تلاش های اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در قسمت راه اندازی چنین نمایشگاه بزرگ قدردانی نموده و تدویر چنین نمایشگاه ها را برای معرفی تولیدات داخلی مهم تلقی کرد. وی، در مورد شروع کار پروژه های بزرگ در سطح کشور به ویژه بازسازی معیاری شاهراه سالنگ و بازسازی اساسی شاهراه کابل- کندهار معلومات ارائه کرده و برنامه های آینده حکومت را در بخش اقتصاد تشریح نمود.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت، برگزاری چنین نمایشگاه بزرگ را از سوی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گامی بسوی رشد و توسعه اقتصادی کشور خوانده  و از رهبری اتاق بابت دعوت هیات تجاری کشور های منطقه در این نمایشگاه قدردانی کرد. وی، از تمامی سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواستار ایجاد سرمایه گذاری های مشترک در سکتور های صنعت، تجارت و زراعت گردید.

محترمه رفیلا لودیس, شارژدافیر اتحادیه اروپا در افغانستان, نقش سکتور خصوصی را در اشتغال زایی, رشد و توسعه اقتصادی کشور مهم توصیف نموده و  از حمایت و همکاری خویش با سکتور خصوصی افغانستان, اطمینان داد.

سرپرست وزارت زراعت، نقش نمایشگاه ها را در معرفی محصولات زراعتی کشور مهم خوانده و از برگزاری چنین نمایشگاه بزرگ استقبال نمود. وی،  از تاجران کشور خواست تا در قسمت صادرات میوه تازه و پیداوار زراعتی کشور تلاش بیشتر نمایند.

در این نمایشگاه بزرگ، نمایندگان کشور های منطقه محترمان: زبیر موتی والا, رییس اداره انکشاف تجارت پاکستان، سلیمان سیلیو، رییس شورای تجارتی افغانستان- ترکیه صحبت نمودند و از برگزاری چنین نمایشگاه بزرگ قدردانی و استقبال کردند.

یک شنبه، 25 سرطان 1402