اشتراک معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری در دوازدهمین اجلاس سران تجاری حوزه جنوب و جنوب شرق آسیا در چین

دوازدهمین اجلاس چین (سیچوان) -  سران تجاری حوزه جنوب و جنوب شرق آسیا از سوی شورای انکشاف تجارت بین المللی کشور چین، به همکاری دولت مردمی ولایت سیچوان، اتاق صنعت و تجارت سارک و با حضورداشت اراکین بلند پایه دولتی و سران تجاری جمهوری خلق چین، نماینده گان ارشد دولتی و غیر دولتی کشور های حوزه جنوب و جنوب شرق آسیا به تاریخ 28 جون 2023 مصادف به 7 سرطان 1402 در ولایت سیچوان کشور چین برگزار گردید.

در این اجلاس پیرامون فرصت های تجارت و سرمایه گذاری، تقویت و گسترش مراودات تجاری، ایجاد میکانیزم های جامع تعاملات در حوزه جنوب و جنوب شرق آسیا و همچنان انکشافات منطقوی، سیمنار ها ارایه و بحث های همه جانبه صورت گرفت.

محترم محمد یونس مهمند، معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، به نمایندگی سکتور خصوصی کشور در این اجلاس بزرگ اشتراک ورزیده و در رابطه به فرصت های موجود تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان، سخنرانی نموده گفت: تآمین امنیت سرتاسری، منع کشت کوکنار و جاگزینی آن با دیگر تولیدات زراعتی، از بین رفتن فساد اداری و برخی مسایل دیگر از  موضوعات عمده می‌باشند که فضا را برای تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان مساعد ساخته است.

معاون اول هیات مدیره اتاق، افغانستان را سرزمین فرصت های تجارت و سرمایه گذاری خوانده و خاصتاً فرصت های موجود در سکتور های معادن، زراعت، صنعت، ساختمان، انرژی، مخابرات و صحت را به اشتراک کننده گان تشریح کرده و نمایندگان کشور های اشتراک کننده را تشویق و دعوت به سرمایه گذاری ها در بخش های متذکره به ويژه تولید انرژی، نمود.

آقای مهمند، پالیسی دولت افغانستان را بر محور دوستی و حسن نیت، حمایت و استقبال از تجارت و تعاملات منطقوی و فرامنطقوی استوار دانسته، روی گسترش روابط سرمایه گذاری و تجاری میان کشور های حوزه جنوب و جنوب شرق آسیا، تأکید ورزید.

آقای مهمند، ضمن ارائه معلومات مفصل در رابطه به برگزاری دومین نمایشگاه امام ابوحنیفه (رح)، از کشور های اشتراک کننده در دوازدهمین اجلاس چین (سیچوان) خواست تا در این نمایشگاه که به تاریخ 16 جولای 2023 برای ۷ روز برگزار میگردد، اشتراک نمایند و باعث بهبود روابط تجارتی میان کشور های منطقه گردند.

محترم محمد یونس مهمند، در حاشیه اجلاس فوق، از بزرگترین شرکت تولید برق و سایل برقی کشور چین بنام (DONGFANG ELECTRIC INTERNATIONAL CORPORATION) دیدار  نموده، ماشین آلات و فن آوری های تولید انرژی برق شرکت متذکره را مشاهده و امکانات نصب و بهره برداری آن را در افغانستان تحلیل و بررسی کرد. وی، از مسوولان شرکت متذکره دعوت به عمل آورد تا در نمایشگاه ملی و بین المللی امام ابوحنیفه اشتراک و فن‌آوری های خویش را نمایش و تشریح نمایند.

محترم مهمند، همچنان با هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت چیندوی کشور چین دیدار کرده و روی همکاری های دو جانبه اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و اتاق متذکره بحث و تبادل نظر صورت گرفت. هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت چیندو روی همکاری های دوجانبه تأکید ورزیده و از امضای تفاهم نامه همکاری میان دو اتاق اطمینان دادند.