دیدار جلالتمآب رئیس جمهور کشور با هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات

جلالتمآب محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور طی سفری که به ولایت هرات داشت شام پنج‌شنبه با هیات رهبری اتاق تجارت و ‏سرمایه‌گذاری هرات، مسوولان اتاق صنایع و معادن، اتاق اصناف و پیشه‌وران، اتاق تجارت زنان و شماری از تاجران و ‏سرمایه‌گذاران این ولایت ملاقات کرده و روی موضوعات تجارتی و سرمایه گذاری ها در کشور صحبت نمودند‎.
 
در آغاز این نشست محترم یونس قاضی‌زاده رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات به نماینده‌گی از سکتور خصوصی تشریف ‏آوری جلالتمآبان محمداشرف غنی رئیس جمهور و امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری را به ولایت هرات خیر مقدم گفته و ‏روی چالش‌های سکتور خصوصی به صورت مفصل صحبت کرد‎.
 
آقای قاضی‌زاده، افزود: فساد گسترده، نبود امنیت و نبود زیرساخت‌ها در گمرکات اسلام‌قلعه و بندر تورغندی از چالش‌های اساسی فرا ‏راه کار سکتور خصوصی می‌باشد که تطبیق نشدن قانون به صورت یکسان در گمرکات ولایت‌های حوزه‌غرب کار تجارت را دشوار ‏ساخته است‎.
 
رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود که وزارت زراعت و آبیاری کشور از برخی اقلام ‏صادراتی، تکس اضافی را می‌گیرد که مشکلات جدی را به باور آورده است و در کنار آن اداره نورم و ستندرد نیز با ستندردهای ‏کشورهای منطقه اموال را ارزیابی و مقایسه نمی‌کند‎.
 
آقای قاضی‌زاده ادامه داد که گرفتن پول بدون عرضه‌ی خدمات از سوی اداره موادنفتی در بندر تورغندی نیز کار سکتور خصوصی ‏را با مشکل مواجه ساخته و در کنار آن موجودیت کمپنی تی‌سی‌آر‌سی‎ (TCRC) ‎نیز بر مشلات سکتور خصوصی افزوده است‎.
 
وی ادامه داد که منطقه‌ی چابهار ایران از تعزیرات اقتصادی معافیت دارد، تاجران می‌توانند اموال تجارتی‌شان را از طریق این بندر ‏وارد کرده و پول را انتقال دهند، اما تا اکنون تاجران افغان از این سهولت مستفید نشده‌اند‎.‎
فضیلت‌مآب امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری کشور نیز در سخنان خود گفت که با فساد مبارزه جدی خواهند کرد و تا اکنون ‏تمام مواردِ که مستند به دسترس آنان قرار گرفته است پیگیری و با متخلفین برخورد قانونی شده است‎.‎
 
جلالتمآب محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور گفت: از هر طرحی که برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور باشد حمایت می‌کند و ‏افزود روی نقشه‌ی اساسی برای ساخت زیربناها در هشت گمرک کشور که دو گمرک مربوط به هرات است کار جریان دارد و ‏حکومت افغانستان متعهد است تا بین صد تا دوصد میلیون دالر آمریکایی روی این زیربناها سرمایه‌گذاری کند‎.‎
 
رئیس جمهور کشور افزود که گرفتن فیصدی از صادرات برای آنان قابل قبول نیست و آنرا پی‌گیری خواهد کرد. وی ادامه داد: افراد ‏فاسد را که در هر مقامی هستند با سند معرفی کنید تا در اسرع وقت از وظیفه سبکدوش شوند‎.