سخنرانی آنلاین رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری در جلسۀ مشورتی و نظرخواهی با واردکنندگان مواد نفتی و گاز مایع

محترم توکل احمدیار رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، درجلسۀ مشورتی و نظرخواهی با واردکنندگان مواد نفتی و گاز مایع که از سوی محترم نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت با حضورداشت انجینر محمد حسن، مشاور وزارت مالیه، مفتی محمد حامد، سرپرست اداره‌ی ملی استندرد و جمعی از تاجران مواد نفتی در مقر آن وزارت تدویر گردیده بود به گونه آنلاین اشتراک و سخنرانی نموده وپیرامون عوامل بلند رفتن قیمت ها به خصوص قیمت مواد نفتی، مشکلات تاجران؛ پیشنهادات و نظریات اتاق را ارائه نمود.
 
آقای آحمدیار، در رابطه افزایش قیمت مواد نفتی در بازار های کشور، گفت: واردات مواد نفتی که قبلاً از کشور ایران صورت می گرفت پایین تر از قیمت جهانی نفت بود که کاهش واردات مواد نفتی از ایران روی افزایش قیمت ها تأثیر زیاد گذاشته است. وی افزود: بلند رفتن نرخ دالر در مقابل پول افغانی نیز روی قیمت مواد نفتی تأثیر گذار بوده است.
 
رئیس عمومی اتاق علاوه کرد که تخلیه و استفاده از ذخایر بزرگ تاجران در بنادر کشور هنگامی که واردات به اثر مشکلات تغییر نظام متوقف بود، بازار های کشور را به کمبود مواد نفتی مواجه کرده است. این در حالیست که مسوولان بندری امارت اسلامی اجازه تخلیه تیل وارداتی تاجران را به ذخایر بزرگ شان نمی دهند.
 
محترم احمدیار، یکی از عوامل دیگر افزایش قیمت مواد نفتی را بلند رفتن تعرفه گمرکی از سوی وزارت مالیه امارت اسلامی عنوان کرد. وی مشخصاً بلند رفتن قیمت گاز مایع در کشور را وابسته به بلند رفتن قیمت گاز مایع در سطح جهان و کاهش واردات آن یادآور شد.
 
آقای آحمدیار، عامل دیگری را که روی قیمت مواد نفتی تاثیر منفی گذاشته است، ایجاد مشکلات از سوی حکومت ایران با تاجرانی دانست که قبلاً با قیمت پایین قرارداد داشته اند ولی اکنون دولت ایران از یکسو نفت به قیمت قبلی را نمی پردازد و از سوی دیگر تاجران نیز موفق به اخذ پول های خود از آنکشور نمی شوند.
 
رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری، افزود که اتاق، واردکنندگان مواد نفتی را تشویق می نماید تا در هماهنگی با وزارت صنعت و تجارت و با افزایش واردات مواد نفتی بیشتر نیازمندی بازار را رفع نموده و قیمت ها کاهش یابد. وی، از وزیر صنعت و تجارت کشور نیز خواست تا رهبری این وزارت در حل مشکلات موجوده تاجران کشور در بنادر و گمرکات و همچنان انتقال پول تاجران جهت خرید مواد نفتی همکاری همه جانبه نماید.
 
محترم نورالدین عزیزی، در قسمت بلند بودن قیمت‌های نفت و گاز، نگرانی مردم و دولت را ابراز داشته، گفت در قسمت کاهش قیمت‌ها گام‌های اساسی برداشته خواهد شد. وی افزود که اولویت ما جلوگیری از رقابت ناسالم و حل مشکلات تاجران است و خاطرنشان کرد که روی این مسائل در کابینه بحث جریان دارد و مشکلات تاجران یکی پی دیگری حل می شود.