نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با تاجران و سرمایه گذاران سکتورهای معادن، الکترونیک، دوایی و جلغوزه پیرامون حل مشکلات شان

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محترمان محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، خانجان الکوزی، ضیاءالدین اچکزی و سید پرویز سادات هوفیانی، اعضای هیات مدیره، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق در نشست های جداگانه با رؤسای اتحادیه ها و تاجران و سرمایه گذاران سکتورهای معادن، الکترونیک، دوایی و جلغوزه، پیرامون مشکلات شان و راه های حل آن بحث و تبادل نظر نمودند.
 
در آغاز، تاجران و سرمایه گذاران سکتور معادن، در مورد مشکلات شان در قسمت قرارداد ها و استخراج معادن، توقف فابریکه های سنگ مرمر به دلیل عدم اجازه استخراج سنگ مرمر و انتقال آن به فابریکه های پروسس کشور، مشکل پروسس و صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و نهایی سازی طرزالعمل قبلی را یادآور شده و خواهان همکاری اتاق و ارگان های ذیربط امارت اسلامی افغانستان در زمینه حل مشکلات شان گردیدند.
 
سپس تاجران و وارد کنندگان بخش الکترونیک بخصوص وارد کنندگان مبایل، در رابطه به توقف اموال وارداتی شان در آنسوی سرحد، تغییرات در نوعیت محصول اقلام وارداتی در گمرکات و مشکلات انتقال از طریق کارگوهای زمینی را مطرح نمودند.
 
متعاقباً وارد کنندگان بخش ادویه، مشکل انتقال پول الکترونیکی تاجران به خارج از کشور در جهت خرید ادویه را ازچالش های بزرگ در زمینه واردات ادویه دانسته و خواهان رسیدگی به مشکلات شان گردیدند.
 
در اخیر رئیس و مسوولان اتحادیه جلغوزه افغانستان، در مورد مشکلاتی که گریبانگیر این اتحادیه می باشد، به ویژه مشکلات در قسمت صادرات و انتقال آن به کشور های خارجی که سبب کاهش صادرات و همچنان کاهش قیمت جلغوزه گردیده است؛ موضوع کاهش تعرفه گمرکی از سوی کشور چین و مشکل عدم دسترسی به ویزه چین را با رهبری اتاق مطرح نموده و خواستار همکاری در زمینه حل مشکل شان گردیدند.
 
اعضای هیات رهبری اتاق بعد استماع مشکلات سکتور های نامبرده، به آنان وعده سپردند که هیات رهبری اتاق تمامی تلاش خود را در همکاری با سرپرست وزیران امارت اسلامی و مسوولان نهاد های ذیربط انجام خواهند داد به مشکلات شان رسیدگی صورت گیرد. وی از تمامی بخش های فوق الذکر خواست طرح ها و پیشنهادات مشخص خود را کتباً با اتاق بسپارند تا در زمینۀ حل مشکلات شان با ارگانهای ذیربط بحث صورت گیرد.
 
محترم محمد یونس مهمند، در زمینه استخراج و قرارداد های معادن گفت: هیات رهبری اتاق در این مورد قبلاً با سرپرست وزارت معادن امارت اسلامی نشستی داشتند و از حمایت اتاق در سپردن قرار داد های کوچک و متوسط به شرکت های داخلی تأکید داشته اند. وی افزود ما طرفدار پروسس سنگ مرمر و سنگ های نیمه قیمتی در داخل کشور می باشیم.
 
آقای مهمند، مشکل انتقال پول الکترونیک را یکی چالش های بزرگ در عرصه تجارت یاد کرده افزود: اتاق در این زمینه با برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی در مرکز و ولایات از جامعه جهانی خواهان آزاد سازی پول تاجران و حل مشکل انتقال پول گردیده است. وی در بخش الکترونیک خواهان شفاف سازی و پیشنهادات از سوی تاجران وارد کننده گردید.
 
معاون اول اتاق، از تلاش هیات رهبری اتاق در قسمت انتقال جلغوزه افغانستان از راه های زمین و هوا و کاهش تعرفه جلغوزه از سوی چین و مشکل صدور ویزه در همکاری با سرپرست وزارت امور خارجه امارت سلامی افغانستان و سفارت چین در کابل نیز اطمینان داد.
 
محترم خان جان الکوزی، در مورد مشکلات استخراج معادن در گذشته و رفع مشکلات ناشی از بیروکراسی از سوی سرپرست وزارت معادن امارت اسلامی یاد آورشده و به قراردادی ها اطمینان داد که اتاق در این زمینه نشستی را با حضور قراردادی ها با سرپرست وزارت معادن ترتیب خواهد داد.
 
آقای الکوزی، در قسمت مشکلات واردکنندگان بخش الکترونیک در زمینه تعرفه های گمرکی اقلام مشخص وارداتی الکترونیک، خواهان یک طرح جدید از سوی اتحادیه وارد کنندگان مبایل و سایر بخش الکترونیکی گردید.
وی تاکید کرد که در زمینه صادرات و انتقال جلغوزه به چین و سایر کشور ها، باید مطابق شرایط و امکانات موجود اقدام صورت گیرد.