نشست آگاهی دهی در مورد پروژه های معدنکاری به مقیاس بزرگ با اشتراک رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان برگزار شد

محترم توکل احمدیار رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محترم محمد عتیق ذکی معین پالیسی وزارت معادن و پترولیم، محترم سلطان محمد صافی معاون سرمایه گذاری هیات مدیره، محترم شفیق‌الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل، محترم میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل، روسای اتحادیه ها و انجمن ها و جمعی از تاجران و سرمایه گذاران، در نشستی که زیر نام «آگاهی دهی قراردادهای معدنکاری به مقیاس بزرگ» در تالار کنفرانس های اتاق برگزار شد، اشتراک ورزیده و پیرامون فرصت ها و چالش های موجود سرمایه گذاران در سکتور معادن و صادر کنندگان، بحث و تبادل نظر نمودند.
 
محترم توکل احمدیار، ضمن ابراز خرسندی از کارکرد های اخیر وزارت معادن و پترولیم در راستای سهل سازی صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و همچنان ساختن طرزالعمل بهتر برای داوطلبی پروژه های خورد و بزرگ گفت: رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری از این رویکرد وزارت معادن و پترولیم استقبال کرده و از آن پشتیبانی می نماید.
آقای احمدیار، هم چنان خواستار توجه و از سر گیری پروژه های نا تکمیل معادن در کشور شده و تاکید کرد که وزارت معادن و پترولیم باید برای ادامه کار این پروژه ها راهکار منظم را ایجاد کند تا به گونه روشمند عملی گردد.
 
رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری، هرچند از کارهای وزارت معادن و پترولیم از بهر رشد سرمایه گذاری و فراهم شدن امکانات برای سرمایه گذاران استقبال کرد، اما تاکید ورزید که سرمایه گذاران و صادرکنندگان سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با چالش های زیادی روبرو اند و باید از میان برداشته شود.
 
محترم محمد عتیق ذکی معاون وزارت معادن و پترولیم گفت که این وزارت برنامه های را برای ایجاد سهولت های بیشتر برای صادر کنندگان سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و هم چنان قرداد پروژه های خورد و بزرگ در نظر گرفته است و پس از این داوطلبان می توانند کارهای شان را با پشتیبانی نهاد های سکتوری دولت انجام دهند.
 
آقای ذکی اطمینان داد که دیگر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به گونه قاچاق به بیرون از کشور انتقال نمی شوند و برای آن طرزالعمل ساخته شده که بر بنیاد آن صادر کننده می تواند اجناس خود را به کشورهای دیگر در یک چارچوب اصولی صادر کند.
 
محترم سلطان محمد صافی معاون سرمایه گذاری اتاق، ضمن اینکه از کارکردهای اخیر وزارت معادن و پترولیم اظهار خرسندی کرد، اما آن را برای رفع مشکلات صادر کنندگان و سرمایه گذاران این سکتور بسنده ندانسته و خواستار توجه بیشتر در این بخش گردید. وی افزود که ذخایر زیادی در کشور موجود است، اما نبود امنیت یکی از جدی ترین موانع برای استخراج آن پنداشته می شود.
 
آقای صافی در بخش دیگری از سخنانش به رفع مشکلات در هنگام صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی یادآوری کرده، گفت که هنوز هم صادرات سنگ های قیمتی به گونه سنتی استخراج و به بیرون از کشور به گونه‌ قاچاق صادر می شوند که باید جلو آن گرفته شود.
 
محترم شفیق‌الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، با اشاره به پیشرفت های که برای سهل سازی سرمایه گذاری در بخش معادن و ساختن طرزالعمل صورت گرفته است، ستایش نموده و ابراز امیداوری کرد که با ساختن این راهکار دیگر گواه قاچاق سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به بیرون از کشور نباشیم تا سرمایه گذاران تشویق و بازار مناسب برای سنگ های قیمتی در کشور فراهم شود.
 
سرمایه گذاران و اشتراک کنندگان این نشست نیز خواست ها و پیشنهادات مشخص شان را برای برداشتن مشکلات بیان داشته، رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری و وزارت معادن و پترولیم برای ادامه این گونه نشست ها جهت فراهم شدن سهولت های بیشتر برای سرمایه گذاران و صادر کنندگان تاکید کردند.