نشست مشترک نماینده ویژه رئیس جمهور ایران با تعدادی از سرپرست وزرای امارت اسلامی افغانستان و هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری

در نشست مشترکی که با اشتراک محترم حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران، سرپرست وزرای اقتصاد، تجارت و صنعت، زراعت، آب و برق، اطلاعات و فرهنگ، سرحدات، مهاجرین، محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری، عبیدالله نورزی رئیس اتاق نیمروز نمایندگان اتاق های مختلف و تاجران و سرمایه گذاری روز چهار شنبه 26 عقرب در هوتل انترکانتیننتال کابل برگزار شد، پیرامون تقویت روابط تجاری، اقتصادی و سایر موضوعات مورد علاقه دو کشور بحث صورت گرفت.
 
در کنفرانس مطبوعاتی این نشست، محترم حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران، هدف از سفر خویش به کابل را دیدار با مقامات امارت اسلامی و تحکیم روابط دو کشور در عرصه های مختلف و حمایت از مردم افغانستان در جهت رشد اقتصادی با استفاده از فرصت های موجود عنوان کرد.
 
سپس سرپرست وزرای اقتصاد و اطلاعات و فرهنگ روی موضوعات اقتصادی فرهنگی و همچنان تأمین روابط خوب اقتصادی و فرهنگی میان افغانستان و ایران صحبت نموده و بر تحکیم این روابط تأکید ورزیدند.
در بخش دوم این نشست کمیته های کاری در بخش های تجارت و سرمایه گذاری، معادن، گمرکات، بانکداری، مرزی ومهاجرین، سوخت و فرهنگی تشکیل شده و روی موضوعات مرتبط به کمیته ها بحث نمودند.
 
در کمیته تجارت و سرمایه گذاری، معادن، گمرکات و بانکداری که با اشتراک محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری و همچنان تعدادی از تاجران، سرمایه گذاران و نمایندگان سایر بخش های خصوصی برگزار شد، روی چالشها، راه حل های مشکلات، تقویت و گسترش روابط دو کشور در عرصه فوق الذکر بحث نمودند.
 
آقای مهمند پیرامون مشکلات موجود در سرحدات و گمرکات دو کشور به ویژه کاهش واردات محموله های تجارتی، تلاشی فزیکی اموال وارداتی و مشکلات ناشی از آن، مشکلات تاجران مواد نفتی در ایران و عدم تحویل دهی مواد نفتی قرارداد شده از سوی آن کشور را یادآوری شده و بر حل مشکلات مذکور تاکید ورزید.
 
همچنان در این کمیته روی ضرورت و ایجاد اتاق مشترک تجارتی میان افغانستان و ایران بحث صورت گرفت که جانبین بر سر تشکیل اتاق مشترک و میکانیزم ایجاد آن موافقت نمودند.
به همین ترتیب روی حل مشکلات بانکی و ایجاد نمایندگی های آن در دو کشور، حل مشکلات تاجران مواد نفتی، سرمایه گذاری های مشترک به ویژه در بخش زراعت و تعرفه های ترجیحی برای بعضی محصولات صادراتی میان دو کشور بحث شده و بر حل آن از هر دوجانب تأکید صورت گرفت.