نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با رئیس کمیسیون سمع شکایات و وزیر اسبق تجارت و صنایع امارت اسلامی افغانستان، پیرامون حل مشکلات سکتور خصوصی

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محترمان محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، خانجان الکوزی، ضیاءالدین اچکزی و محمد داود یوسفزی اعضای هیات مدیره، تعدادی از اعضای هیات مدیره اتاق کابل، رؤسای اتحادیه ها و شماری از تاجران شامل سکتور های مختلف با محترم مولوی نورالدین ترابی با رئیس کمیسیون سمع شکایات و وزیر اسبق تجارت و صنایع امارت اسلامی افغانستان، و تعدادی از مسوولان امارت در دفتر مرکزی اتاق، طی نشستی پیرامون مشکلات مختلف سکتور خصوصی کشور بحث و تبادل نظر نمودند.
 
محترم محمد یونس مهمند، ضمن اظهار خوش آمدید به محترم مولوی نورالدین ترابی، هیات همراه و تاجران کشور؛ در مورد سابقه طولانی فعالیت های تجارتی و اقتصادی اتاق معلومات ارائه کرده و از تغییرات و تسهیلاتی که از سوی امارت اسلامی در گمرکات، مسیر شاهراه و تامین امنیت تاجران و اعضای سکتور خصوصی ایجاد شده، ابراز خرسندی نمود. وی از همکاری مسوولان امنیتی و اقتصادی امارات اسلامی تشکر نموده و از کاهش نرخ مواد اولیه و ارتزاقی در بازار های کشور نیز اطمینان داد.
 
محترم خان جان الکوزی، در مورد مشکلات آنی و درازمدت در عرصه تجارت، خود کفایی تولیدات داخلی و صادرات صحبت نموده و حل مشکلات امنیتی، از بین رفتن فساد در گمرکات و ادارات، حل مشکلات بانکی و هم چنان وضع تعرفه های مناسب را روی کاهش قیمت ها در بازار ها فوق العاده اثر گذار توصیف کرد.
 
محترم خان محمد سرفراز باز، روی تهدیدات امنیتی صرافان از سوی افراد غیر مسوول و همکاری خوب نهاد های امنیتی امارت اسلامی در تامین امنیت آنان؛ نقش صرافی ها در تجارت و اقتصاد و عدم دسترسی صرافان به پول های شان در بانک ها صحبت نموده و خواستار حل مشکلات مذکور گردید.
 
محترم داود یوسفزی، در مورد مشکل واردات نفت و گاز، انتقال پول به ترکمنستان و انتقال مواد نفتی در وقت و زمان معین آن صحبت نمود.
 
محترم عبدالجبار صافی رئیس انجمن صنعتکاران، در رابطه به مشکلات صنعتکاران و نیازمندی مواد خام فابریکه داران، قاچاق مواد وارداتی و ضربه آن به تولید داخلی، موضوع تأمین برق و جلب سرمایه گذاری ها بحث نمود.
همچنان در این نشست رؤسای اتحادیه های صرافان، میوه جات تازه و سبزیجات، مواد ارتزاقی، میوه خشک، قالین و جلغوزه؛ روی مشکلات شان در قسمت انتقال پول، فرا رسیدن فصل میوه تازه و سبزیجات و توقف آن در گذرگاه های تورخم و سپین بولدک، خریداری مواد ارتزاقی به خصوص آرد از قزاقستان، مشکلات در صادرات میوه خشک و توقف کارگو ها، مشکلات در صادرات و ترانزیت قالین، چالش های موجود در صادرات جلغوزه به چین و کشور های عربی و همچنان مشکل ترانزیت از چین به افغانستان از مسیر قزاقستان و ازبکستان صحبت نموده و خواهان توجه مسوولان امارت اسلامی افغانستان در حل مشکلات فوق الذکر گردیدند.
 
محترم مولوی نورالدین ترابی وزیر اسبق صنعت و تجارت و رئیس کمیسیون سمع شکایات امارت اسلامی افغانستان، پس از استماع مشکلات تمامی بخش های سکتور خصوصی و نظریات هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری، ضمن وعده همکاری همه جانبه در حل مشکلات شان؛ از سایر بخش های سکتور خصوصی خواست تا تمامی مشکلات و پیشنهادات شان را به طور منظم و کتبی از طریق رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری به ریاست کمیسیون سمع شکایات امارت اسلامی افغانستان بسپارند تا از طریق ارگان های مربوطه به حل آن اقدام صورت گیرد.