ملاقات هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری با هیات تجاری و سرمایه گذاری کشور ترکیه

محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، شفیق‌الله عطایی رئیس هیات عامل اتاق و خانجان الکوزی عضو هیات مدیره طی نشستی با هیات تجاری و سرمایه گذاری ترکیه تحت ریاست محترم فکری قراویل رئیس عمومی مؤسسه آکسیاد در تالار کنفرانس های اتاق ملاقات کرده و پیرامون توسعه تجارت و سرمایه گذاری های مشترک بحث و تبادل نظر نمودند.

در آغاز محترم محمد یونس مهمند، تشریف آوری هیات ترکی را به افغانستان و اتاق تجارت و سرمایه گذاری خیر مقدم گفته، ضمن یادآوری از رابطه خوب و برادرانه مردم افغانستان با مردم و کشور ترکیه، از کمک ها، خدمات و سرمایه گذاری ترکیه در افغانستان قدردانی کرده و هیات ترکی را تشویق به سرمایه گذاری در کشور نمود.

آقای مهمند، از وضعیت خوب امنیتی و فرصت موجود برای سرمایه گذاری های خارجی به ویژه سرمایه گذاران ترکی در افغانستان، یادآور شده و این سرمایه گذاری ها را در تحکیم روابط دوستانه میان دو کشور مهم خواند.

محترم خانجان الکوزی، از سرمایه گذاری بزرگ افغانها در کشور ترکیه، تجارت روز افزون با ترکیه یادآور شده و خواهان سرمایه گذاری ترک ها در افغانستان به خصوص در بخش استخراج معادن، زراعت، تولید انرژی و سایر موارد گردید. وی تدویر نمایشگاه های مشترک را به سود تجارت و سرمایه دو کشور دانسته و در این زمینه همکاری اتاق را وعده سپرد.

محترم فکری قراویل، یکی از عوامل سفر هیات تجاری و سرمایه گذاری کشور ترکیه به افغانستان را ایجاد فضای خوب امنیتی در کشور دانسته و ابراز امیدواری کرد که بتوانند در زمینه تجارت و سرمایه گذاری دستاورد های خوبی داشته باشند. وی افزود: طی یکسال اخیر چند سفر دیگر نیر داشته و با مقامات حکومتی در زمینه سرمایه گذاری صحبت کرده اند.

در بخش دوم این نشست محترم شفیق‌الله عطایی رئیس هیات عامل اتاق، پیرامون فرصت های موجود سرمایه گذاری در بخش های مختلف، از جمله معادن، زراعت، تولید انرژی و سایر بخش های زیربنایی به تفصیل معلومات ارائه کرده، ضمن یادآوری از مشوقه های سرمایه گذاری و تسهیلاتی که حکومت برای تاجران و سرمایه گذاران ایجاد کرده است، سرمایه گذاران ترکی را تشویق به سرمایه گذاری در افغانستان نمود.

متعاقباً تاجران و سرمایه گذاران ترکی هر یک به نوبه خود در رابطه به فعالیت شرکت های شان معلومات ارائه کرده و به منظور سرمایه گذاری های مشترک شان در افغانستان، ضمن پرسش های تخنیکی و معلوماتی، خواهان همکاری اتاق نیز گردیدند.  

آقای عطایی به سوالات تاجران و سرمایه گذاران که در عرصه های مختلف به ویژه معادن، زراعت تولید برق و موارد دیگر خواهان معلومات شده بودند، پاسخ ارائه کرده و هر نوع همکاری اتاق را در زمینه سرمایه گذاری و توسعه تجارت وعده نمود.

هیات ترکی بعد از ختم این نشست، از نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) و تولیدات آن دیدن کرده و با مسوولان شرکت های تولیدی افغان نیز صحبت های داشتند.