نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری و تاجران افغان با اتشه تجارتی سفارت روسیه در کابل و تاجران آن کشور

محترم محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در حضور داشت، محترم میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق، مسوولان دیپارتمنت های روابط بین‌الملل و انکشاف صادرات و سرمایه گذاری و تعدادی از تاجران افغان با محترم رینات اتشه تجارتی سفارت روسیه در افغانستان و تاجران و سرمایه گذاران روسی در دفتر مرکزی اتاق ملاقات کرده و پیرامون توسعه روابط تجارتی و سرمایه گذاری میان دو کشور بحث و گفتگو نمود.
 
آقای رینات اتشه تجارتی سفارت روسیه در کابل، میزان تجارت میان دو کشور را اندک خوانده و بر توسعه روابط تجارتی و سرمایه گذاری مشترک تأکید ورزید. وی از معافیت تعرفه ترجیحی برای محصولات صادراتی افغانستان از سوی روسیه خبر داده و ضمناً وعده سپرد که در صورت سفر هیات رهبری اتاق به مسکو، بخش تجارتی این سفارت زمینه ملاقات با مقامات دولتی و مسوولان اتاق تجارت روسیه را مساعد ساخته و در جهت بهبود تجارت و سرمایه گذاری همکاری همه‌جانبه خواهد نمود.
 
آقای مهمند، ضمن اظهار خوش آمدید به اتشه تجارتی و تاجران فدراتیف روسیه، در مورد رابطه تجاری میان افغانستان روسیه طی سالیان متمادی و فراز و فرود میزان تجارت به خصوصی در سال های اخیر صحبت نموده و ابراز امیدواری کرد که در نتیجه دیدوبازدید تاجران و سرمایه گذاران دو کشور وضعیت تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور بهبود یافته و میزان صادرات و واردات افزایش یابد.
 
وی، به نیازمندی روزافزون مردم افغانستان به غله، مواد سوختی و ارتزاقی اشاره کرده و از تاجران کشور خواست با امضای قراردادهای تجاری و خرید غله، این مشکل بزرگ مردم کشور را رفع نمایند.
آقای مهمند، ضمن استقبال از خبر معافیت تعرفه ترجیحی برای محصولات صادراتی افغانستان از سوی روسیه، خواهان دریافت اسناد و جزئیات آن به شکل رسمی گردید. وی به مشکل صدور ویزه برای تاجران افغان اشاره کرده و تأکید بر آن داشت تا دولت روسیه تسهیلاتی را برای تاجران کشور فراهم ساخته و با معرفی تاجران از سوی اتاق تجارت و سرمایه گذاری به سفارت روسیه، ویزه صادر نماید.
 
در این نشست، تاجران و سرمایه گذاران روسی که در بخش های تولید چوب و شیشه سرمایه گذاری های بزرگی کرده اند و به کشور مختلف جهان صادرات دارند، کمپنی های خود را به معرفی گرفته و علاقمندی خود را به سرمایه گذاری و توسعه تجارت در افغانستان ابراز داشتند.
متقابلاً تاجران و سرمایه گذاران افغان نیز خواهان توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری مشترک با تاجران روسی گردیده و بر ایجاد تسهیلات به تاجران کشور تاکید نمودند.