معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری از مارکیت های میوه و سبزیجات ولایت هرات دیدن کرد

محترم محمدیونس مهمند، معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، ضمن ملاقات با تاجران میوه تازه و سبزیجات ولایت هرات، از مارکیت های سبزیجات و میوه تازه در حضور داشت هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت هرات و تاجران میوه تازه دیدن کرده و مشکلات آنان را استماع نمود.

‏‎یکی از تاجران مارکیت های میوه و سبزیجات در رابطه به این مارکیت ها معلومات ارائه کرده گفت: در ولایت هرات چهار مارکیت بزرگ میوه و سبزیجات مربوط سکتور خصوصی وجود دارد که دارای بیشتر از ۵۰۰ دکان میباشند. وی، نبود سردخانه های معیاری، عدم مکان مناسب در گمرکات کشور جهت تخلیه و نگهداری میوه و عدم صدور ویزه به تاجران میوه از سوی کشور های منطقه را از مشکلات عمده تاجران این محصولات خوانده و از معاون اول هیات مدیره خواست تا در قسمت حل مشکلات فوق همکاری نماید.

‏‎وی، از رهبری سکتور خصوصی خواست تا در هماهنگی با وزارت های مالیه و زراعت زمینه ایجاد مکان مناسبی را جهت تخلیه و نگهداری میوه تازه و سبزیجات در گمرکات کشور، فراهم نماید.

تاجران میوه تازه، خواستار صادرات این محصولات به آسیای میانه به ویژه ترکمنستان گردیدند و در این راستا از کشور ترکمنستان خواستند تا با صدور ویزه به تاجران افغان و فراهم سازی مکان مناسبی جهت نگهداری میوه جات با آنها کمک کنند.

‏‎محترم محمد یونس مهمند، بعد از استماع صحبت های تاجران، وعده سپرد که مشکلات شان را با رهبری وزارت زراعت و مالداری شریک سازد تا راه حل مناسبی پیدا گردد. وی، ضمن تأکید روی برگزاری نمایشگاه میوه تازه و دعوت تاجران خارجی در آن، از تمامی تاجران و سرمایه گذاران این بخش خواست تا به گونه مشترک در راستای ساختن سردخانه های معیاری تلاش ورزند.

محترم محمدیونس مهمند، از تلاش های شبانه روزی رئیس هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت هرات در راستای عرضه خدمات به تاجران این ولایت قدردانی نموده  و  ولایت هرات را یکی از ولایات غنی از نگاه داشتن انواع میوه ها به ویژه انگور توصیف کرده، از تلاش های خویش مبنی بر استفاده و افزایش صادرات آن به کشور های دیگر وعده سپرد.

معاون اول هیات مدیره، میوه تازه و سبزیجات کشور را دارای بهترین کیفیت دانسته و روی استفاده و افزایش صادرات این محصولات به کشور های منطقه و جهان تاکید کرد.

‏‎آقای مهمند، طی تماس های تیلیفونی جداگانه اش به مسوولان گمرکات امارت اسلامی افغانستان و آتشه تجارتی سفارت ایران، مشکلات ترانزیت تاجران میوه و سبزیجات را با ایشان مطرح نموده و خواستار حل آن گردید.

سه شنبه، ۱۰ اسد ۱۴۰۲