اشتراک هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در کنفرانس سکتور خصوصی و بانکها

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره، خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی هیات مدیره، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، محمد داود یوسفزی و محمد گردیزی اعضای هیات مدیره در «کنفراس سکتور خصوصی و بانکها» که با حضور داشت وزرای کابینه محترمان: نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، عبدالطیف نظری معین وزارت اقتصاد، عبدالقاهر ادریس رئیس عمومی دافغانستان بانک، جوزف کاراسو رئیس عامل بانک بین المللی افعانستان، نجیب الله امیری رئیس اتحادیه بانک های افغانستان، تاجران و سرمایه گذاران، در هوتل انترکانتیننتال تدویر یافته بود، اشتراک و پیرامون مشکلات سکتور خصوصی در عرصه بانکداری صحبت نمودند.
 
محترم محمد یونس مهمند، در رابطه به مشکلات سکتور خصوصی در زمینه بانکداری در افغانستان به ویژه در قسمت سپرده های تاجران و شرکت های سکتور خصوصی در بانک ها و عدم دسترسی شان به این سپرده ها، کمبود نقدینگی در بانک ها، همچنان عدم دسترسی آنعده از شرکت های مختلف سکتور خصوصی به پول هایشان که بسیاری از پروژه های مختلف حکومتی را قسماً و یا کاملا تطبیق نموده اند، صحبت نموده و خواهان رسیدگی حکومت به مشکلات متذکره گردید. وی افزود که تاجران و اعضای سکتور خصوصی که پول های خود را به بانک سپرده اند در صورت ضرورت نمی توانند به اندازه مورد نیاز از پول های سپرده شده خود را برداشت نمایند که این موضوع مشکلات زیادی را در دادو ستد تجارتی و کاروبار متشبثین خصوصی ببار آورده است.
 
محترم خیرالدین مایل، در رابطه به مشکلات تاجران در زمینه انتقال پول به کشورهای خارجی جهت خرید اموال تجارتی صحبت نموده گفت: تاجران کشور جهت خرید کالاهای تجارتی با مشکل انتقال از طریق بانک ها مواجه بوده و قسمت زیاد از این انتقالات پولی از طریق صرافی ها صورت می گیرد که برای تاجران خیلی پر هزینه می باشد.
 
محترم نورالدین عزیزی، در صحبت های خود وعده سپرد که با ایجاد یک میکانیزم موثر تلاش خواهند نمود تا به مشکلات تاجران در قسمت انتقال پول جهت خرید اموال تجارتی تسهیلاتی را یجاد نمایند.
همچنان عبدالقاهر ادریس رئیس عمومی دافغانستان بانک، در مورد برنامه های رویدست دافغانستان بانک و رسیدگی به مشکلات سکتور خصوصی صحبت نموده وعده همکاری نمود.
در این کنفرانس، محترم خان محمد سرفراز باز، سوالات و مشکلاتی را که اعضای سکتور خصوصی حاضر در این کنفرانس مطرح می نمودند، با مسوولان حکومت شریک ساختند که متقابلاً از سوی ایشان پاسخ اراده می گردید.