نشست هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری با اتشه تجارتی سفارت ایران در کابل

محترم توکل احمد یار رئیس عمومی اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان، در نشست آنلاین که با اشتراک محترمان سلطان محمد صافی معاون سرمایه گذاری، جان آقا صادقی عضو هیات مدیره و رئیس کمیته تخصصی مواد نفتی اتاق، شفیق‌الله ‏عطایی سرپرست ریاست هیات عامل و تعداد از تاجران مواد نفتی در دفتر مرکزی اتاق برگزار شد، با محترم سید ابراهیم حسینی اتشه تجارتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل پیرامون توسعه روابط تجارتی میان دو کشور و مشکلات موجود تاجران به ویژه تاجران مواد نفتی بحث و تبادل نظر نمودند.
 
محترم شفیق‌الله ‏عطایی، تشریف آوری آقای حسینی را به اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان خیر مقدم گفته و هدف از این نشست را که با هیات رهبری اتاق و جمعی از تاجران وارد کننده مواد نفتی برگزار گردید، عمدتا بحث پیرامون واردات نفت و گاز، گسترش روابط تجارتی و حل چالش های وارکنندگان مواد نفتی و ایجاد تسهیلات بیشتر از سوی جهموری اسلامی ایران عنوان کرد.
 
آقای حسینی، از رهبری اتاق به خاطر فراهم سازی این نشست تشکر نموده و ابرازامیدواری کرد که دو کشور با استفاده از فرصت های پیش آمده بتوانند روی توسعه روابط تجارتی و سرمایه گذاری های مشترک گام های اساسی را بردارند.
 
محترم توکل احمد یار رئیس عمومی اتاق، ضمن اظهار خوش آمدید به آقای حسینی و قدر دانی از همکاری همیشگی دولت ایران در زمینه صدور مواد نفتی به افغانستان، با یادآوری از بعضی چالش های موجود فرا راه واردکنندگان بزرگ مواد نفتی در ایران، به سایر تاجران فرصت داد تا نظریات، پیشنهادت و مشکلات موجود خود را با رایزن بازرگانی ایرانی شریک ساخته و در آخر روی موضوعات مطروحه جمع بندی صورت گیرد.
 
سپس تاجران و واردکنندگان مواد نفتی محترمان: جان آقا صادقی، داکتر عزیز احمد هاتف، داکتر سید کریم هاشمی و حاجی معراج الدین پرهیز روی چالش های موجود تاجران نفت گاز صحبت نموده و هریکی نظریات و پیشنهادات خویش را در جهت توسعه روابط تجارتی ابراز داشتند.
 
آقای حسینی اتشه تجارتی سفارت ایران بعد از استماع نظریات و پیشنهادات هیات رهبری اتاق و تاجران مواد نفتی، مشکلات موجود را قابل حل دانسته از تلاش های سفارت ایران در کابل به ویژه بخش بازرگانی آن در راستای حل مشکلات موجود براساس آیین نامه کشور ایران اطمینان داد. وی نقش اتاق را در معرفی تاجران بزرگ نفت گاز جهت کسب قرارداد های بزرگ نفتی مهم خوانده و وعده سپرد که تلاش خواهد کرد که در هماهنگی میان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و دولت جمهوری اسلامی ایران قرارداد فروش نفت با کیفیت و قیمت مناسب به افغانستان را فراهم سازد.
 
آقای حسینی از ایجاد ذخایر بزرگ نفتی در مرز افغانستان و اتصال آن از طریق لوله کشی نیز یادآوری کرده و ضمناً از سرمایه گذاران افغان خواست با تسهیلاتی از سوی دولت ایران فراهم گردیده است، در داخل ایران در سکتور های مختلف سرمایه گذاری کنند.
 
محترم سلطان محمد صافی، از تسهیلات یاد شده از سوی رایزن سفارت ایران استقبال نموده، تاکید برآن داشت تا وعده های داده شده در قسمت تسهیلات به سرمایه گذاران افغان، باید صرف شعارگونه نباشد بلکه جنبه عملی به خود گیرد.
 
در اخیر محترم توکل احمد یار رئیس عمومی اتاق، ضمن جمعبندی خویش از نظریات و چالش های مطرح شده از سوی تاجران مواد نفتی، افزود که تاجران بزرگ مواد نفتی علاقمند به قرارداد های بزرگ در زمینه خرید نفت از ایران می باشند و از رایزن بازرگانی سفارت ایران خواست زمینه را مساعد سازد تا تاجران واقعی بتوانند مانند سایر کشور های همسایه از ایران نیز نفت خریداری کنند.
 
آقای احمدیار علاقمندی تاجران مواد نفتی را به سرمایه گذاری در بخش ذخایر بزرگ مواد نفتی در سرحد افغانستان با ایران ابراز داشته و یادآور شد که این کار مستلزم هماهنگی میان سکتور خصوصی و امارت اسلامی افغانستان می باشد.