برگزاری نشست مشترک اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان با رئیس عمومی هیات مدیره اتاق مشترک افغان - پاک

نشست رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان از بهرتسهیل روند و داد و ستد بازرگانی میان افغانستان و پاکستان و برداشتن محدودیت ها از بندر"واگه" به روی بازرگانان کشور در تالار اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور به روز چهارشنبه 5 قوس با رهبری اتاق مشترک افغان - پاک برگزار شد.
 
در این نشست آقایان" محمد یونس مهمند" معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای اتاق، خان جان الکوزی عضو هیت مدیره، آذرخش حافظی عضو هیات مدیره اتاق و سید زمان هاشمی رئیس هیات عامل اتاق با رهبری اتاق افغان - پاک پاکستان اشتراک و سخنرانی کردند.
 
آقای مهمند معاون نخست اتاق تشریف آوری رئیس عمومی اتاق مشترک افغان - پاک و هیات همراه شان را به افغانستان خیر مقدم گفته و تلاش های اتاق مشترک را در چند سال پسین که برای تسهیل روند داد و ستد بازرگانی میان افغانستان و پاکستان انجام داده است چشمگیر و امیدوار کننده دانست.
 
آقای مهمند هم چنان تاکید کرد که با سفر های رهبران سیاسی دو کشور درماه های پسین صفحه‌ تازه‌ی در روند تجارت و ترازنیت هر دو کشور رقم خورده است و امیدواری های بیشتر را میان شهروندان هردو کشور به میان آورده است.
 
محترم" خان جان الکوزی" عضو هیت مدیره‌ی اتاق و رئیس اتاق افغان - پاک سخن زده و تاکید کرده که نسبت به سال های گذشته روند صادارات و واردات کالاهای افغانستان از پاکستان افزایش یافته است؛ اما هنوز هم بازرگانان با چالش های در برابر کارو بار شان رو به رو استند.
 
محترم آذرخش حافظی عضو هیات مدیره‌ی اتاق نیز خواستار ایجاد یک کمیته مشترک سرمایه گذاری برای رونق بخشیدن تجارت دو کشور شد و افغانستان را سرشار از منابع طبیعی دانسته و خواستار توجه بیشتر به آن گردید.
 
آقای هاشمی رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور نیز ادامه‌ی این گونه نشست ها را برای گسترش روند داد و ستد بازرگانی دو کشور بسیار سودمند دانسته و سفرهای پسین مقام های دو کشور را در راستای برداشتن چالش های بازرگانان دو کشور بسیار حیاتی عنوان کرد.
 
در پایان این نشست،" محمد زبیرمتی والا" رییس عمومی اتاق مشترک افغان - پاک، نبود امنیت را از بنیادی ترین موانع در برابر رشد سرمایه گذاری در افغانستان دانسته و تاکید کرد که امیدواری های زیادی وجود دارد تا با تامین امنیت در افغانستان توجه بیشتر سرمایه گذاران خارجی مشمول سرمایه گذاران پاکستانی به سرمایه گذاری در افغانستان انجام شود.
 
آقای متی والا افزود که با تامین صلح و ثبات در افغانستان و رشد تجارت دراین کشور زمینه تغییرات مثبت درزنده گی شهروندان هردو کشور فراهم می شود.
 
وی گفت که میوه‌ی تازه افغانستان یکی از محصولات بی بدیل برای بازارهای جهانی پنداشته می شود که باید برای صادارات آن به کشورهای منطقه و جهان با فشار سکتور خصوصی برحکومت زمینه صادرات آن فراهم شود.
 
او نقش افغانستان را برای رشد تجارت منطقه یی بسیار حیاتی دانسته و براساس تقویت آن خواستار همکاری مشترک کشورهای منطقه به ویژه پاکستان نیز شد.