نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با معاون اداره CIPE و نمایندگان اتاق های مختلف

محترمان: خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری، شرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره،‌ خانجان الکوزی و ذکریا بریالی اعضای هیات مدیره، میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، در حالیکه محترم محیب الرحمن شیرزاد معاون اداره CIPE و نمایندگان اتاق های زراعت، پیشه وران،‌ زنان، صنایع ومعادن نیز حضور داشتند، طی نشستی پیرامون چگونگی تعدیلات در قانون مالیات برعایدات، شناسایی اولویت ها و چالش های موجود تجارتی، جستجوی راه های معقول جهت از بین بردن چالش ها از طریق راه اندازی کنفرانس بزرگ و یکسلسله موضوعات مربوط به سکتور خصوصی بحث و تبادل نظر نمودند.

محترم خیرالدین مایل احمدی، مشکلات عدم صدور ویزه برای تاجران افغان توسط کشورهای خارجی، عدم دسترسی تاجران و شرکت های خصوصی به سپرده های بانکی شان، بلند بودن نرخ کمیشن بابت انتقالات پولی، عدم دسترسی زنان متشث به نمایشگاه های بین‌المللی، نبود زیربنا ها و امکانات ستندرد ترانزیتی در بنادرکشور را از مشکلات عمده عنوان نموده و روی مکانیزه سازی زراعت تاکید کرد. وی،‌ نقش اداره CIPE را در ایجاد هماهنگی میان سکتور خصوصی و نهاد های بین‌المللی در جهت رفع مشکلات تاجران مهم توصیف کرده و از تعهد اتاق در راستای همکاری با اداره متذکره اطمینان داد.

محترم شرین آغا سخی، در رابطه به نرخ نامه های غیرعادلانه که از سوی شاروالی کابل ترتیب گردیده است معلومات ارایه نموده گفت: شاروالی کابل بدون در نظر داشت واقیعت های موجود در بازار نرخ نامه را ترتیب کرده که در مخالفت با قیم واقعی در مارکیت می باشد. وی، در این زمینه خواهان توجه جدی شاروالی کابل گردید.

محترم خانجان الکوزی،‌ روی همکاری همه جانبه میان اتاق ها گردیده و ازمسوولان سایر اتاق ها نیز خواست تا درشناسایی مشکلات تاجران و اعضای سکتور خصوصی با اتاق تجارت وسرمایه گذاری همکاری نموده و از ادره (CIPE) نیز خواهان تدویر چنین کنفرانس ها گردید تا تسهیلات بیشتر برای تاجران و سایر بخشهای خصوصی به وجود آید.

محترم میرویس هوتک، ازآماده گی اتاق تجارت و سرمایه گذاری در راستای رسیدگی به مشکلات تاجران و سکتور خصوصی در تمام ولایات کشور اطمینان داده و این زمینه خواهان هماهنگی های بیشتر میان اتاق ها و اداره سایپ گردید .

محترم محیب الرحمن شیرزاد،‌ از علاقمندی اداره (CIPE) جهت کمک و رسیدگی به مشکلات سکتور خصوصی کشور در موارد فوق الذکر اطمیان داده، گفت: اداره (CIPE) در تلاش است تا چگونه بتواند در بخش های تجارت وسرمایه گذاری، زراعت، صنایع و پیشه وران با راه اندازی سیمینار های آموزشی در رابطه به قوانین مالیات، برنامه های موثری را در هماهنگی اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان و سایر اتاق ها روی دست گیرد.