معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان از بندر آقینه و تاسیسات آن دیدار نمود

محترم محمد یونس مهمند،‌ معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در حالیکه محترمان: محمد داوود یوسفزی عضو هیات مدیره اتاق، موسی کلیم مجاهد زاده رئیس گمرک بندر آقینه، محمد عارف عرفان رئیس اداره نورم و استندرد و شمس الله نظامی رئیس راه آهن آقینه نیز حضور داشتند، ضمن دیدار از بخش های مختلف بندر آقینه، راه آهن و گمرک آقینه؛ طی نشستی با تاجران و وارد کنندگان مطرح بندر آقینه و اندخوی محترمان: یولبرز عطایی رئیس هیات مدیره اتاق شبرغان،عبدالمجید نیازی رئیس هیات مدیره اتاق ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب، پس از استماع شکایات تاجران و واردکنندگان، روی شناسایی چالش های اساسی بندر و خط آهن آقینه، بحث و تبادل نظر نمودند.

محترم عبدالمجید نیازی،‌ تشریف آوری معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری و تیم همراه شان را خیر مقدم گفته و از تلاش های شبانه روزی رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری قدردانی به عمل آورد. آقای نیازی، در رابطه به مشکلات عمده تاجران حوزه شمال کشور معلومات مفصل ارائه کرده و در زمینه خواهان توجه لازم رهبری اتاق و ارگان های ذیربط حکومتی گردید.

محترم یولبرز عطایی، در رابطه به مشکلات و چالش های عمده ای که اعضای سکتور خصوصی حوزه شمال کشور به آن روبرو می باشند معلومات ارائه نموده گفت: عدم صدور ویزه توسط ترکمنستان به تاجران افغان، ندادن اجازه به رانندگان افغان به خاک ترکمنستان بابت انتقال محصولات صادراتی، نبود تأسیسات کافی در بندر آقینه و بلند بودن محصول گمرکی روی برخی کالا ها از مسایلی اند که تاجران کشور با آن روبروی هستند. وی، از معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری خواست تا در جهت حل موارد فوق الذکر، مانند همیشه تلاش و همکاری نماید.

محترم محمد یونس مهمند،‌ بعد از استماع مشکلات و چالش های موجود تاجران بندرآقینه، در رابطه به سفر رسمی خویش به کشور ترکمنستان و دستاوردهای آن، معلومات ارائه نموده و بندر آقینه را از نگاه موقعیت جغرافیایی مهم و دارای مزیت اقتصادی بسزا دانست که تاجران با استفاده از این بندر می‌توانند در کمترین زمان و پایین ترین قیمت، اجناس و محصولات خویش را وارد و صادر نمایند.

آقای مهمند،‌ مشکلات کنونی در بندر آقینه را قابل حل دانسته و از تعهد خویش مبنی بر تلاش بیشتر در راستای برداشتن گام های عملی و رسیدگی به چالش های موجوده اطمینان داد و از تاجران این حوزه خواست تا با حکومت همکاری های همه جانبه نموده و در ساخت و ساز وطن دست بدست هم دهند. وی، همچنان در رابطه به دوباره فعال شدن بندر کلفت شبرغان وعده نموده افزود که موضوع را با ادارات ذیربط حکومتی شریک می سازد تا اقداماتی اساسی در جهت استفاده از این بندر صورت گیرد.

در این نشست،‌ علاوه بر صحبت برخی از تاجران مطرح آقینه و اندخوی ولایت فاریاب، رئیس گمرک بندر آقینه، رئيس خط آهن آقینه و رئیس اداره  نورم و استاندرد این بندر صحبت نموده و از ایجاد تسهیلات بیشتر در بندرآقینه، طی آینده نزدیک اطمینان دادند.