نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان با معاون سفارت چین مقیم کابل

هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره، سلطان محمد معاون سرمایه گذاری هیات مدیره، خان محمد سرفرازباز رئیس دارالانشای هیات مدیره، شفیق الله عطایی رئیس هیات عامل، خان جان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق طی نشست آنلاین با آقای هو  معاون سفارت چین مقیم کابل پیرامون مشکلات سد راه تاجران خصوصاً صادرکننده گان جلغوزه، بحث و تبادل نظر نمودند.

محترم محمد یونس مهمند، ضمن قدردانی از همکاری های خوب چین در بخش تجارت گفت: کشور چین شریک بزرگ تجارت ما بوده و همیشه در قبال تجارت افغانستان همکاری های لازم را انجام داده است.

آقای مهمند از چالشهای تاجران جلغوزه یادآوری کرده گفت: صادرکننده‌گان جلغوزه به دلیل نداشتن ویزه با مشکلات زیاد مواجه اند، زیرا خودشان نمیتوانند صادرات خود را در بازار های چینی بفروش برسانند. وی از معاون سفارت چین تقاضا نمود تا در زمینه تسهیل خدمات ویزه برای تاجران و صادرکننده گان افغان توجه لازم نمایند.
معاون اول هیات مدیره اتاق افزود: اگر در زمینه صدور ویزه برای صادرکنندگان تسهیلات بیشتر ایجاد گردد، ما علاوه بر صادرات از طریق دهلیزهای هوایی از راه زمینی نیز به کشور چین محصولات خویش را صادر خواهیم کرد. وی علاوه کرد: فضا برای سرمایه گذاری کشور چین  در افغانستان مساعد بوده و از آنکشور خواست تا در بخش معادن سرمایه گذاری نماید.

محترم شفیق الله عطایی، با توجه به اهمیت تجارت میان چین و افغانستان، گفت: تقاضای زیاد برای جلغوزه افغانستان در مارکیت های چینی وجود دارد و ما شاهد افزایش صادرات جلغوزه از طریق دهلیز هوایی به کشور چین می باشیم. وی افزود: خوشبین هستیم تا در این زمینه پیشرفت های لازم را داشته باشیم، به همین منظور ما با شرکت هوایی کام ایر قرارداد انتقال جلغوزه به کشور چین را به امضاء رسانیدیم تا این روند بیشتر تسریع گردد.

محترم دلدار ځدران رئیس اتحادیه جلغوزه افغانستان در مورد مشکلات صادرکننده‌گان جلغوزه صحبت نموده گفت: ما در بخش صادرات جلغوزه به کشور چین مشکلاتی از قبیل عدم تسهیل صدور ویزه برای تاجران جلغوزه، مشکلات ترانزیت از راه پاکستان و ازبکستان در انتقال جلغوزه و کند بودن روند انتقال جلغوزه به چین داریم و خواستار حل این مسایل از جانب چین می باشیم.

 آقای هو معاون سفارت چین بعد از استماع مشکلات تاجران، نظریات و پیشنهادات هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان گفت: ما تلاش می نمائیم تا مشکلات صدور ویزه برای تاجران افغان را الی دو هفته دیگر حل کنیم و بعداز آن تاجران افغان میتوانند به شکل نورمال به ویزه چین درخواست دهند. او همچنان افزود: ما برعلاوه واردات جلغوزه از افغانستان کوشش میکنیم تا زمینه را برای واردات محصولات زراعتی دیگر خصوصاً میوه خشک مانند پسته و بادام فراهم سازیم. وی افزود: ما معافیت 89 در صد را برای تمام محصولات افغانی به وجود آورده ایم تا باشد تاجران افغان بیشتر تشویق گردند.

معاون سفیر در رابطه به مشکلات ترانزیت از طریق پاکستان گفت: هیات چینی با هیات طرف پاکستان در دیدار به این مشکلات نقطه پایان داده است و بعداز این کدام مشکلی در این رابطه وجود ندارد.