معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری در نمایشگاه قالین دست بافت اشتراک وسخنرانی نمود

محترم محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در افتتاح نمایشگاه صنایع دستی وقالین های دست بافت که به مناسبت آغاز سال نو هجری خورشیدی با حضور داشت محترمان: انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی امارت اسلامی افغانستان، جیهاد ارگنای سفیر ترکیه در افغانستان، سید محسن سادات رئیس پارک های صنعتی وزارت صنعت و تجارت، رئیس عمومی اتاق صنایع و معادن، نور احمد نوری رئیس اتحادیه قالین و شماری زیادی از صنعت کاران و تاجران کشور برگزار شد، شرکت و سخنرانی نمود.
 
آقای مهمند، ضمن سپاسگزاری از همکاری های رهبری امارت اسلامی افغانستان که در نتیجه آن طی شش ماه اخیر سال گذشته، میزان صادرات افغانستان بلند رفته و دهلیز های هوایی دوباره فعال گردید، به چالش های ترانزیتی با کشورهای همسایه و منطقه و همچنان مشکل صدور ویزه برای تاجران و سرمایه گذاران نیز اشاره نمود.
 
وی افزود، اتاق تجارت و سرمایه گذاری همیشه مشکلات سکتور خصوصی را با رهبری امارت اسلامی شریک نموده که خوشبختانه تا حدی زیادی مشکلات کاهش یافته، در گمرکات و ادارات عایداتی فساد اداری از بین رفته و امنیت سرمایه گذاران و صنعت کاران تأمین گردیده است.
 
در این نمایشگاه آقای انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی امارت اسلامی افغانستان و سید محسن سادات رئیس پارک های صنعتی وزارت صنعت و تجارت، تلاش ها و مبارزه سکتور خصوصی را در راستای رشد اقتصادی و اشتغالزایی قابل تقدیر دانسته و اطمینان دادند که رهبری حکومت در رابطه به حمایت و پشتیبانی از سکتور خصوصی متعهد می باشد.
 
قابل ذکر است که صادرات قالین و گلیم افغانستان در سال ۱۳۹۹ در حدود ۳۰۹۴۶۷ متر مربع بود که ارزش کلی آن بالاتر از یازده میلیون دالر می رسید، اما این رقم در سال ۱۴۰۰ افزایش قابل ملاحظه ای داشت که مقدار صادرات قالین و گلیم بالاتر از یک میلیون متر مربع بود که ارزش آن در حدود ۳۵ میلیون دالر می رسد. همچنان در مجموع میزان صادرات افغانستان در 1399 مبلغ 729 میلیون دالر بود که در سال 1400 به یک میلیارد و 96 میلیون دالر ارتقاء یافت.