کنفرانس ملی سکتور خصوصی افغانستان برگزار شد

کنفرانس ملی سکتور خصوصی افغانستان طی مراسم با شکوهی با اشتراک محترم ملا عبدالغنی برادر معاون ریاست الوزراء، محترم توکل احمد یار رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری، محترم محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق، محترمان محترم نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت، ملا هدایت الله بدری وزیر مالیه، حاجی محمد ادریس رئیس د افغانستان بانک، سفرا و نمایندگان کشور های ترکیه، پاکستان، عربستان سعودی، قطر، امارات، روسیه و قزاقستان، عبدالرحمن راشد وزیر زراعت، مولوی حمزه قومندان امنیۀ ولایت کابل، ملا عبدالرشید شاروال کابل و تعداد دیگری از مقامات امارت اسلامی، محترمان: خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، شرین آغا ‏سخی رئیس مالی هیات مدیره، انجنیر سید ‏جاوید برهان رئیس روابط بین‌الملل هیات مدیره و ‏شفیق‌الله ‏عطایی سرپرست ریاست هیات عامل، خانجان الکوزی، ذکریا بریالی، جان آقا صادقی، محمد گردیزی، احمد ضیاء عظیمی شینو زاده و ضیاءالدین اچکزی اعضای هیات مدیره، عبدالحامد حمیدی رئیس هیات نظار، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل، رؤسای اتاق های ولایتی و اتاق های مختلف و دها تن از تاجران و سرمایه گذاران در هوتل سرینای کابل برگزار شد.
 
در آغاز کنفرنس محترم محمد یونس مهمند، به حاضرین و کسانیکه از طریق آنلاین در کنفرانس اشتراک نموده بودند خوش آمدید گفته، در رابطه به هدف کنفرانس، مطالبات سکتور خصوصی و دستاورد های 6 ماه اخیر به حاضرین معلومات ارائه کرده و از امارات اسلامی به خاطر تامین امنیت دارایی سکتور خصوصی ابراز سپاس و قدردانی کرد.
 
آقای مهمند، گفت: سکتور خصوصی در این کنفرانس مشکلات و موانع فرا راه فعالیت های خود و پیشنهادات مشخص خود را با رهبری امارت اسلامی و مسوولان نهاد های سکتوری شریک خواهد کرد تا آنان در زمینه حل مشکلات و تشویق سرمایه گذاری ها اقداماتی را روی دست گیرند.
 
آقای مهمند، به دستاورد های شش ماه اخیر اتاق طور ذیل اشاره کرد:
• رها سازی حدود 10000 کانتیر از کالا های تجارتی در کشور های همسایه؛
• در تفاهم با وزارت امور داخله و قومندانی امنیۀ کابل کارت حمل سلاح و گردش عراده جات زرهی تجار و شرکت ها مورد تائید قرار گرفته و مشکل تجار در این زمینه رفع گردید؛
• رسیدگی به قسمتی از مشکلات بانکی تجار که در جلسات متعدد با مسوولان د افغانستان بانک و سایر مسوولان بلند رتبه کشور مطرح گردید؛
• رفع معضل تعرفه های محصولی و گمرکی در همکاری با وزارت مالیه و صنعت و تجارت؛
• فعالیت مجدد کارگوی هوایی و صادرات جلغوزه به چین در همکاری با مسوولان شرکت های هوایی، وزارت های مالیه، امور خارجه و صنعت و تجارت؛
محترم مهمند، آقای مهمند از بانک انکشاف آسیایی تقاضا به عمل آورد تا آنعده از پروژه های نیمه کاره را که از سوی این بانک تمویل می شد به پایه اکمال برساند. وی ضمن تشویق تاجران و سرمایه گذاران افغان جهت سرمایه گذاری در داخل کشور، به رهبری امارت اسلامی پیشنهادات ذیل را نمود:
• سکتور خصوصی را در تطبیق پروژه های بزرگ ملی و منطقوی سهم بیشتر دهد؛
• توجه و تسهلات بیشتر به سرمایه گذاران آفغان، با ایجاد بورد ملی سرمایه گذاری؛
• بازنگری در قوانینی که باعث مشکلات به سکتور خصوصی می گردند؛
• مشکلات ترانسپورتی و ترانزیتی با کشور های همسایه و منطقه حل شوند و تفاهمنامه های تجارتی دو جانبه و چند جانبه به امضاء برسد؛
• وزارت زراعت و اداره نورم و استندرد به استندرد سازی محصولات صادراتی کشور توجه نمایند؛
• سهمیم ساختن سکتور خصوصی در پروژه های زیر بنایی به ویژه تولید انرژی برق؛
• حمایت از تولیدات داخلی با ایجاد پالیسی های تشویقی برای تشبثات کوچک و متوسط؛
• فراهم سازی تسهیل ویزه تجارتی به کشورهای جنوب آسیا.
 
محترم ملا عبدالغنی برادر، از اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، به خاطر برگزاری این کنفرانس مهم قدردانی کرده و در مورد تأمین امنیت و ایجاد تسهیلات در جهت رشد اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال، سپردن کار به اهل کار، اطمینان داده و از تمامی تاجران و سرمایه گذاران خارج از کشور دعوت به عمل آورد تا به افغانستان آمده و در داخل کشور سرمایه گذاری کنند. وی خواهان تداوم همچو کنفرانس بعد از هر دو یا سه ماه بعد گردید.
 
محترم نورالدین عزیزی، از تعهد این وزارت در جهت رسیدگی به مشکلات سکتور خصوصی اطمینان داده و با ِیادآوری از افزایش صادرات طی مدت کوتاه، روی معیاری سازی ترانسپورت، واردات و صادرات، تولید و تورید مواد خوارکی،ادویه و مواد سوختی با کیفیت (نفت و گاز مایع)تأکید نمود. وی از ایجاد تسهیلات در انتقال اموال تجاری از راه بندر کراچی توسط وسایط باربری شرکت های ترانسپورتی افغانستان از کراچی به داخل کشور که در تفاهم با حکومت پاکستان صورت گرفته است مژده داد.
 
ملا هدایت الله بدری، از ایجاد سهولت در ارائه خدمات گمرکی، استفاده از سیستم اسیکودا در گمرکات، از بین بردن فساد در گرکات اطمینان داده، گفت: وزارت مالیه در نظر دارد تا سیستم اسیکودا را با سایر سسیتم ها وصل کند. وی از ارائه خدمت صادقانه وعده سپرده و تاکید کرد که به هیچ کس اجازه نخواهیم داده که ارزش های اقتصادی را زیر پا کند.
حاجی محمد ادریس رئیس د افغانستان بانک، از تلاش های رهبری این بانک به خاطر رفع تعزیرات از سوی جامعه جهانی و انتقال پول کمک های بشر دوستانه و آزاد سازی دارایی های افغانستان، همکاری های اقتصادی با کشور های همسایه و تشریح برنامه های اقتصادی افغانستان با آنان، و همچنان دستاورد های این بانک طی چهار ماه اخیر یاد آور شد.
 
محترم شفیق‌الله ‏عطایی، فعالیت اتاق را طی 91 سال تشریح کرده و از نقش اتاق در توسعه فعالیت های اقتصادی در بخش های ترانسپورت، ترانزیت دهلیزهای هوایی و زمینی، جمعاوری نظریات سکتورخصوصی در بخش قوانین و اولویت های 11 گانه سکتورخصوصی، راه اندازی سروی های مختلف کاروبار، دادخواهی در قسمت مشکلات سکتور خصوصی، تأمین نیازمندی های مردم در در شرایط دشوار و بسا موارد دیگریادآوری کرد.
در بخش دوم این برنامه، گروپ های کاری در 11 سکتور مختلف به صورت جداکانه چالش‌ها، فرصت ها، تعیین اولویت های سکتور خصوصی برای سال 1401 را یادداشت نموده و نطریات خود را تشریح کردند.
در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاه تولیدات داخلی نیز برگزار شد که تاجران و متثبین در 30 غرفه تولیدات و محصولات خود را به نمایش گذاشتند.
قرار است یافته های گروپ های کاری بعد از ترتیب و تدوین به صورت رساله چاپ به مسوولان امارت اسلامی و نهاد ذیربط شریک گردد.
در این کنفرانس به پاس همکاری های خوب مسوولان امارت اسلامی با سکتور خصوصی، نشان عالی اتاق به معاون اول رئس الوزراء و همچنان به وزرای صنعت و تجارت، مالیه، رئیس دافغانستان بانک و قومندان امنیه کابل لوح تقدیر از سوی رهبری اتاق اهداء گردید.