امضای تفاهمنامه همکاری میان اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان و اتاق لاهور پاکستان

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌ گذاری افغانستان، هریک محترمان: سلطان محمد صافی معاون سرمایه گذاری، شفیق الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، خان جان الکوزی و احمد ضیاء عظیمی شینو زاده اعضای هیات مدیره اتاق و نقیب الله صافی رئیس اجرائیوی اتاق مشترک افغانستان – پاکستان طی سفر دو روزه ضمن دیدار از پارکهای صنعتی لاهور، تفاهمنامه همکاری میان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و اتاق لاهور پاکستان را نیز به امضاء رسانیدند.
 
این سفر که تحت ریاست محترم سلطان محمد صافی معاون سرمایه گذاری افغانستان صورت گرفته در ترکیب آن، محترمان نجابت حیدری معاون تجارتی اتاق تجارت و سرمایه گذاری پنجشیر، داکتر مخلص احمد عضو هیات مدیره اتاق ننگرهار، تورملنگ شگیوال رئیس اتاق صنایع و معادن و حاجی ببرک از تاجران ملی کشور نیز حضور داشتند.
 
در ابتدا، هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، از سکتور های مختلف پارک های صنعتی شهر لاهور که یکی از شهر های برزگ صنعتی صوبه پنجاب پاکستان به شمار می رود دیدن نمودند. این شهر با داشتن تاسیسات صنعتی بزرگ و 533 شرکت در 25 سکتور گوناگون و همچنان با تجربیات در بخش زون های آزادی اقتصادی از اهمیت بالای برخوردار بوده و همکاری های مشترک می تواند در جلب سرمایه گذاری ها و رشد اقتصادی کشور ممد واقع شود.
 
علاوه برآن هیات رهبری اتاق و تیم همراه شان از بخش های گوناگون زون های آزاد اقتصادی شهرک سندر دیدن نمودند. به قول هیات رهبری اتاق: "این زون ها ظرفیت بالای جلب سرمایه گذاری را دارا می باشند."
 
در نشست های متعددی که با رهبری و مسوولان بخش های مختلف پارک های صنعتی و زون های آزاد اقتصادی صورت گرفت، ضمن تأکید به همکاری های مشترک اقتصادی، در حاشیه این نشست ها از آنان خواسته شد تا تجربیات و معلومات تخنیکی خود را در قسمت ایجاد پارک های صنعتی معیاری و زون های آزاد اقتصادی با اتاق تجارت و سرمایه‌ گذاری افغانستان شریک سازند.
 
به تعقیب نشست های فوق الذکر، تفاهمنامه همکاری میان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و اتاق لاهور پاکستان توسط هیات رهبری هردو اتاق به امضاء رسید.
به اساس این تفاهمنامه علاوه بر سایر همکاری ها در بخش های مختلف، روی ایجاد کمیته ها در زمینه حل منازعات تجارتی و ایجاد تسهیل و افزایش صادرات از راه بندر واگه و همچنان کمیته ای به منظور جلب سرمایه گذاری های مشترک تفاهم صورت گرفت.