ملاقات هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری با سرپرست سفارت افغانستان در جمهوری مردم چین

محترمان محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌ گذاری افغانستان، شرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره، انجنیر سید جاوید برهان رئیس روابط بین الملل هیات مدیره، شفیق الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، خان جان الکوزی، ذکریا بریالی، احمد ضیاء عظیمی شینوزاده و احمد شکیب احمدیار اعضای هیات مدیره اتاق، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق، با حضور داشت حاجی عبیدالله رئیس اتحادیه رخت و تعدادی از تاجران کشور با محترم سید محی الدین سادات سرپرست سفارت افغانستان در جمهوری مردم چین در دفتر مرکزی اتاق ملاقات کرده و پیرامون توسعه روابط تجارتی و اقتصادی با کشور چین و حل مشکلات تاجران افغان بحث و تبادل نظر نمودند.
 
محترم محمد یونس مهمند، ضمن اظهار خوش آمدید به سرپرست سفارت افغانستان مقیم چین و تاجران کشور، در مورد جایگاه اقتصادی چین در جهان و تجارت افغانستان با چین از راه های هوایی و زمین صحبت نموده و تأکید بر آن داشت با در نظر داشت حجم مبادلات تجارتی میان دو کشور و ارزان بودن هزینه انتقالات از راه زمین، باید تلاش صورت گیرد تا از طریق خط آهن افغانستان – چین تسهلات بیشتر ایجاد گردد تا تجارت عمدتاً از راه زمین انجام شود.
 
آقای مهمند، از نشست های متعددی که با سفارت چین در افغانستان در مورد مشکلات موجود تاجران داشته، یادآور شده و مشخصاً به مشکل صدور ویزه اشاره کرده و خواستار توجه سفیر جدید افغانستان در این زمینه گردید.
 
محترم شفیق الله عطایی، در رابطه به انکشاف فعالیت های تجاری و اقتصادی افغانستان و نقش مثبتی را که کشور چین می تواند در این راستا داشته باشد، یادآور شده و تلاش های سفارت افغانستان مقیم چین را در راستای توسعه روابط تجاری – اقتصادی و جلب سرمایه گذاری های چین خاصتاً در پروژه های زیربنایی منجمله استخراج معادن و منابع طبیعی مهم خواند.
 
محترم حاجی عبیدالله رئیس اتحادیه رخت، در رابطه مشکلاتی که طی مدت دو سال اخیر سد راه تجارت آنان قرار داشته، به خصوص مشکل صدور ویزه برای تاجران افغان را یادآور شده و از سرپرست سفارت افغانستان در جمهوری چین خواست تا در زمینه حل مشکلات شان تلاش جدی نماید.
 
محترم شرین آغا سخی، با تایید مشکلات تاجران، از اتحادیه های که رابطه تجاری با کشور چین دارند، خواست تا مشکلات موجود خود را به طور منظم تهیه و ترتیب نموده به اتاق بسپارند که رهبری اتاق در هماهنگی با سفارت افغانستان مقیم چین در جهت حل آن تلاش نماید.
 
محترم سید محی الدین سادات، بعد از استماع صحبت های هیات رهبری اتاق و مشکلات تاجران افغان، گفت که از طریق هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌ گذاری افغانستان به بسیاری از مشکلات تاجران افغان آگاهی حاصل نموده است. وی وعده نمود که تمامی سعی و تلاش خود را در جهت حل مشکلات تاجران و ایجاد تسهیلات برای تجارت آنان انجام خواهد داد.
آقای سادات، افزود: تلاش خواهد کرد تا از راه های ممکن و در همکاری با وزارت ها، ارگان های ذیربط و سفارت چین در افغانستان، جهت فراهم آوری تسهیلات تجارتی، اقدامات لازم را روی دست گیرد.