سفر هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری و شماری از تاجران در معیت هیات عالیرتبه امارت اسلامی افغانستان به ایران

محترمان محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌ گذاری افغانستان، عصمت الله وردک رئیس کمیته آهن آلات و عضو هیات مدیره اتاق، عبد المتین قلندری منشی هیات نظار و رئیس اتاق غزنی، حاجی عبیدالله نورزی رئیس اتاق نیمروز، میراجان سلیمان خیل رئیس اتاق تجارت افغانستان – ایران و تعدادی از تاجران و سرمایه گذاران، در سفری که روز شنبه، ٨ا جدی سال روان با هیات عالیرتبه امارت اسلامی افغانستان به کشور ایران داشتند، طی نشست های جداگانه روی موضوعات تجارتی، ترانزیتی و سرمایه گذاری بحث نمودند.
 
در روز نخست این سفر، هیات افغانی مورد استقبال گرم هیات رهبری اتاق بازرگانی ایران، تجار و اعضای سکتور خصوصی آنکشور قرار گرفت، در نشست های جداگانه متشکل از کمیته های مختلف کاری پیرامون مشکلات تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور بحث صورت گرفته و تأکید برآن شد تا جهت گسترش روابط تجارتی و حل مشکلات تاجران دو کشور اقدام صورت گیرد.
 
در نشست روز دوم که با اشتراک رئیس اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار در شهر تهران برگزار شد، روی فرصت ها و چالش های بندر چابهار بحث صورت گرفت.
به همین ترتیب در نشست های جداگانه ای که هیات افغانی با وزرای محترم بازرگانی، شهرسازی و راه آهن جهموری اسلامی ایران داشتند، روی تحکیم روابط تجارتی میان دو کشور، سرمایه گذاری های مشترک و موضوعات ترانزیتی و راه آهن بحث شده و هردو جانب علاقمندی خود را به همکاری های مشترک در زمینه های مختلف، ابراز داشتند.
 
همچنان در نشستی که هیات افغانی با وزیر جهاد کشاورزی جهموری اسلامی ایران داشتند، پیرامون سرمایه گذاری های مشترک در سکتور زراعت و مالداری بحث نموده و روی همکاری مشترک تأکید نمودند.
در طی نشست های چند روز میان هیات عالیرتبه افغان و ایران، طرفین روی ایجاد چهار کمیته مشخص از جمله کمیته های (تجارت، ترانزیت، زراعت و چابهار) موافقت نمودند تا در این کمیته ها موضوعات و مشکلات تاجران دو کشور به خصوص موضوع ترانزیت مواد نفتی تاجران افغان از راه ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقامات کشور ایران به همکاری از جانب خود نیز اطمینان دادند.
 
در این نشست ها، هیات رهبری اتاق و تاجران افغان روی مشکلات واردات مواد نفتی خویش با کشور ایران به ویژه روی آن مورد از قرارداد مواد نفتی که پول های خود را قبلاً پرداخت نموده بودند، بحث نموده و از جانب ایرانی خواستند که مطابق مواد قرارداد قبلی در مقابل پول های پرداخت شده آنان، باید مواد نفتی پرداخت گردد.
 
هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری، از هیات عالیرتبه امارت اسلامی افغانستان به خاطر مدنظر گرفتن رهبری اتاق و تاجران کشور و مطرح ساختن موضوعات مهم تجارتی، ترانزیتی و سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور، قدردانی نموده و نتایج این سفر را در راستای توسعه تجارت و حل مشکلات تاجران افغان مؤثر و ارزنده میداند.