اشتراک هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری در نشست مشترک با وزارت صنعت و تجارت و هیات تجاری قزاقستان

محترم محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و محترم خان جان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق، در نشست مشترک با وزارت صنعت و تجارت و هیات تجاری قزاقستان و همچنان نمایشگاه تولیدات داخلی که از سوی وزارت صنعت و تجارت و با اشتراک محترم نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، وزیر تجارت قزاقستان و هیات تجاری آنکشور و تعدادی از مقامات امارت اسلامی، تاجران و صنعتکاران در هوتل انترکانتیننتال برگزار شد، اشتراک نموده و پیرامون توسعه روابط تجاری و همکاری های مشترک میان افغانستان و ازبکستان صحبت نمودند.
 
محترم نورالدین عزیزی، خواهان توسعه روابط تجارتی و اقتصادی دو کشور گردیده و ایجاد اتاق مشترک تجارتی را یک نیاز در این راستا دانست. وی از همکاری این وزارت در جهت گسترش روابط تجارتی – اقتصادی میان دو کشور و ایجاد اتاق مشترک اطمینان داد.
 
آقای عزیزی، فعالیت مجدد دهلیز هوایی را در زمینه صادرات افغانستان و رشد تجارت مهم دانسته و تلاش وزارت صنعت و تجارت را در قسمت احیای دهلیز هوایی دو کشور وعده سپرد.
محترم محمد یونس مهمند، از همکاری خوب دولت قزاقستان در راستای توسعه تجارت و ترانزیت با افغانستان و میزان واردات و صادرات میان دوکشور یادآور شده و امضای تفاهم نامه تجارتی دوجانبه و چند جنبه و ایجاد اتاق مشترک تجارتی را در تحکیم و گسترش روابط تجارتی - اقتصادی میان افغانستان و قزاقستان مهم خواند.
 
آقای مهمند از فرصت های موجود سرمایه گذاری های مشترک در عرصه های مختلف از جمله تجارت، صنایع و استخراج معادن در کشور یادآور شده و در ضمن به خاطر وضعیت موجود اقتصادی افغانستان خواهای تخفیف ویژه در قیمت های آرد و گندم صادراتی قزاقستان به کشور ما گردید.
 
وی از موقعیت خوب افغانستان به اتصال ترانزیتی آسیای میانه به کشورهای جنوب آسیا و کارمختلط شرکت های ترانسپورتی دوکشور در زمینه حمل و نقل کالاهای تجارتی نیز آور شده و خواهان تعرفه ترجیحی به اقلام صادراتی افغانستان به ویژه میوه خشک به کشورهای آسیای و قزاقستان گردید.
 
محترم مهمند، توقف فعالیت دهلیزهای هوایی با قزاقستان را به زیان تجارت دو کشور دانسته و از وزیر صنعت و تجارت امارت اسلامی خواست تا در زمینه دوباره فعال سازی دهلیز هوایی و همچنان تخفیف تعرفه گمرگی برای میوه تازه افغانستان همکاری نماید. وی به چالش های موجود در زمینه صدور ویزه به تاجران افغان از سوی کشور های آسیای میانه به خصوص کشور قزاقستان یادآور شده خواهان همکاری وزیر تجارت قزاقستان و وزارت امورجارجه آنکشور گردید.
 
معاون اول هیات مدیره اتاق، ضمن اشاره به کیفیت خوب قالین افغانی خواهان ایجاد یک نمایشگاه دایمی در قزاقستان گردیده و به نشست مشترک میان تاجران افغان و قزاق جهت افزیش مبادلات تجارتی دو کشور تأکید نمود.