نشست مشترک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری با مسوولان وزارت ترانسپورت و گمرکات در مورد ایجاد اکادمی (IRU)

محترم شفیق‌الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان با محترم سلیم اوریاخیل رئیس سیستم های گمرکات وزارت مالیه و محترم انجنیر رستم حفیظ‌ یار رئیس پلانگذاری، تحقیق و توسعه اقتصادی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طی نشستی با حضور داشت مسوول تیر اتاق، در مورد ایجاد اکادمی سازمان حمل و نقل جاده یی بین المللی (IRU)، استندرد سازی شرکت های ترانسپورتی، بارچالانی و رانندگان افغانستان، بحث و تبادل نظر نمود.
 
در این نشست، آقای عطایی، از نقش اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به عنوان مؤسسه ضامن از سال 2013 بدینسو در تطبیق سیستم تیر به خصوص در مورد چالش های که در حکومت قبلی در زمینه تطبیق این سسیتم وجود داشته و اتاق همواره در قسمت حل این چالش ها تلاش نموده است یادآورشد. وی مشخصاً به عقد تفاهمنامه ها و قرارداد های چند جانبه با کشورهای مختلف، موضوع عضویت در کنوانسیون کارنت دوپساج و کنوانسیون ویانا و بسا موارد دیگر را که اتاق با حکومت مطرح نموده و به دلیل نبود عزم راسخ از سوی حکومت دستاورد های محسوسی وجود نداشته است، بر شمرد.
 
آقای عطایی ابراز امیدواری کرد که با از سرگیری تلاش ها در دوره امارت اسلامی افغانستان و در همکاری مشترک با نهاد های ذیربط حکومتی این سیستم با بدست آوردن حمایت مالی از سوی دونرها و استندرد سازی شرکت های ترانسپورتی، بارچالانی و رانندگان افغانستان دوباره با تحرک بیشتر آغاز به کار نماید.
 
آقای حفیظ‌ یار، از تلاش های وزارت ترانسپورت در قسمت قراردادن مکان مناسب برای آموزش مربیان اکادمی آی آر یو به خصوص ترنینگ سنتر اکادمی افغانستان در این راستا یادآور شد تا اتاق و گمرکات بتوانند در زمینه آموزش و استندرد سازی شرکت های ترانسپورتی، بارچالانی و رانندگان افغانستان از آن استفاده کنند. وی افزود که وزارت سعی می کند با بدست آورد حمایت مالی از نهاد های دونر در این راستا به تطبیق موفقانه این سیستم ممد واقع شود.
 
آقای اوریاخیل در مورد شرایط قرار گرفتن تریننگ سنتر زیر چتر آی آر یو یا اتاق، اکادمی پایدار، موضوع تعمیر اکادمی در افغانستان، موضوع اشتراک مساعی با وزارت ترانسپورت و اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در جهت آموزش رانندگان و مدیران شرکت های ترانسپورتی، صدور سرتفکیت به امضای اتاق و وزارت ترانسپورت و همچنان عملی ساختن سیستم تیر صحبت نمود.
همچنان دراین نشست هر سه جانب تأکید داشتند تا در جهت ایجاد اکادمی، تریننگ سنتر و آموزش رانندگان و مدیران شرکت های ترانسپورتی و تطبیق موفقانه سیستم تیر جلسات متواتر خود را برگزار نمایند.