کنفرانس زیان های آلودگی هوا و راه های جلوگیری از آن، با اشتراک هیات رهبری اتاق در کابل برگزار شد

محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در کنفرانسی که تحت عنوان « زیان های آلودگی هوا و راه حل ها برای کاهش و جلوگیری از آن در شهر کابل» با حمایت اتحادیه اروپا و همکاری شاروالی کابل، با اشتراک مقامات امارت اسلامی و تعداد زیادی از نمایندگان نهاد های مختلف داخلی و خارجی در کابل تدویر یافته بود، اشتراک نموده و پیرامون موضوع نظریات سکتور خصوصی کشور را ابراز داشت.
 
آقای مهمند، تدویر این کنفرانس را در جهت آگاهی دهی و جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست مهم خوانده افزود: حفظ محیط زیست که در اثر عوامل مختلف آسیب پذیر گردیده و بخصوص در شهر کابل که حدود شش میلیون نفر در آن زندگی می کند بسیار مهم بوده و ایجاب می کند تا حکومت و نهاد های مختلف ذیربط به عوامل و راه حل های اساسی این شهر توجه جدی نمایند.
 
معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری مشخصاً به نا گزیری و اقتصاد ضعیف مردم در استفاده از ذغال سنگ جهت تسخین خانه ها و بلند منزل ها اشاره کرده افزود: اگر بخواهیم از آلودگی هوای شهر کابل در فصل زمستان جلوگیری نمائیم باید به پروسس و تصفیه ذغال سنگ کشور توجه صورت گیرد. وی در این زمینه حمایت اتحادیه اروپا را در جهت سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه های مختلف تصفیه ذغال سنگ مهم توصیف کرده یادآورشد که با ایجاد همچو کارخانه ها و عرضه ذغال سنگ تصفیه شده در بازار میتوان مانع آلودگی هوا و حفظ میحط زیست به ویژه در شهر کابل و سایر شهر های کشور گردید.
 
آقای مهمند، استفاده از منابع طبیعی به ویژه گاز و انرژی برق را از راه های دیگری در زمینه حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل نامید که اتحادیه اروپا می تواند در قسمت تمویل پروژه های استخراج و تمدید پایپ لاین گاز طبیعی به شهر کابل و تولید برق همکاری لازم را نماید.