خط‌ آهن خواف – هرات توسط رؤسای جمهور ایران و افغانستان، در مراسمی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، افتتاح گردید

خط‌ آهن خواف – هرات صبح روز پنج‌شنبه توسط رؤسای جمهور ایران و افغانستان، در مراسمی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، با حضور برخی مقام‌های هر دو کشور و مقام‌ های محلی ولایت هرات، رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، رهبری اتاق مشترک افغانستان – ایران شعبه هرات – مشهد و شماری از تاجران هر دو کشور با فرستادن 550 تن از اقلام صادراتی افغانستان، رسماً افتتاح شد.
 
جلالتمآب محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان گشایش این خط آهن را یک قدم بزرگ در جهت شگوفا شدن پایه‌های اقتصادی کشور عنوان کرد.
 
همچنان جلالتمآب حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز خط ‌آهن خواف – هرات را یک نقطه وصل برای مستحکم شدن روابط هر دو کشور خواند.
 
در همین حال رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌ گذاری هرات، افتتاح خط ‌آهن خواف – هرات را یک گام مهم برای توسعه تجارت در منطقه و رشد سرمایه‌گذاری در کشور می داند.
 
رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات تأکید دارد که خط‌ آهن خواف – هرات می‌تواند کالاهای صادارتی افغانستان را به کشورهای اروپایی، عربی و آب‌های آزاد انتقال دهد که این کار دورنمای یک تجارت خوب را به همراه خواهد داشت.
 
هم‌چنان به باور رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان این خط آهن می ‌تواند حجم کالاهای صادراتی و وارداتی را افزایش داده و سکتور خصوصی را آماده‌ی هر نوع همکاری برای رشد و توسعه خط‌ آهن در کشور می نماید.
 
قابل ذکر است که همزمان با بهره ‌برداری از قطعه سوم خط ‌آهن خواف – هرات، کار بخش قطعه چهارم این خط نیز به طول 80 کیلومتر از منطقه روزنک ولسوالی غوریان الی شهرک صنعتی ولایت هرات از سوی مقام ها، گشایش یافت.
 
قابل ذکر است که خط ‌آهن از منطقه خواف کشور ایران الی ایستگاه روزنک هرات به طول 140 کیلومتر است که هفت ایستگاه دارد و سالانه بیشتر از 6 میلیون تن کالا های تجارتی را انتقال خواهد داد.