هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری و شماری از بازرگانان وارد کننده‌ی ‏‎رخت و لباس ‏با معین وزارت امور ‏خارجه کشور و سفیر جمهوری خلق چین در کابل، ملاقات ‏کرده و در ‏مورد ‏مشکلات شان بحث نمودند

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محترمان محمد یونس "مومند" معاون نخست هیات ‏مدیره، ‏خیرالدین "مایل احمدی" معاون تجارتی هیات ‏مدیره، ‏سلطان محمد ‏‏"صافی" معاون سرمایه گذاری هیات ‏مدیره، خان ‏محمد "سرفراز باز" رئیس دارالانشای هیات ‏مدیره، شرین آغا "سخی" رئیس مالی هیات مدیره، ضیاءالدین ‏‏"اچکزی" و ‏جان آقا "صادقی" اعضای هیات مدیره اتاق و شماری از ‏بازرگانان وارد کننده‌ی‎ ‎‏‎رخت و لباس با محترم میرویس ‏‏"ناب" معین ‏اقتصادی وزارت امور خارجه و آقای "وانگ یو" سفیر چین در کابل، ملاقات کرده و در مورد ‏حل ‏مشکلات شان بحث و گفتگو ‏کردند.‏

این نشست که در مقر وزارت امور خارجه برگزار شد، هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در ‏مورد مشکلات بازرگانانی یادآور شد که در کشور چین اقامت و یا دفتر های تجارتی دارند و با شیوع ویروس کرونا به افغانستان آمده بودند و اکنون ‏خواهان ‏بازگشت دوباره و از سر گیری کاروبار ‏شان در آن کشور استند.

اعضای رهبری اتاق تاکید کردند که این تاجران به ‏دلیل شیوع ویروس کرونا و دریافت نکردن ویزه از سوی دولت ‏چین، تا اکنون اجازه بازگشت به آن کشور را دریافت نکرده اند و ‏از این بابت دچار مشکلات فراوانی می باشند. آنان خواستار ‎‏ همکاری سفارت چین در باره حل این مشکلات ‏شدند.‏


محترمان محمد یونس "مومند"، خیرالدین "مایل" و سلطان محمد "صافی" ضمن قدردانی از حضور سفیر چین به وزرات امور ‏خارجه کشور به خاطر شنیدن مشکلات تاجران و همکاری های خوب وی با اتاق تجارت و سرمایه گذاری؛ هرکدام به ‏نوبه خود در مورد اهمیت تجارت میان افغانستان و چین، رابطه خوب همجواری، مناسبات دوستانه میان دو کشور و ‏اهمیت دهلیز هوایی میان چین و افغانستان صحبت نموده و بر ایجاد دهلیز زمینی جهت گسترش و توسعه تجارت دو ‏کشور نیز تأکید ورزیدند.

هیات رهبری اتاق، مشکلات بازرگانان افغان مقیم چین را که از چند ماه به این سو به دلیل شیوع ویروس کرونا و دریافت نکردن ویزه آن کشور در کابل مانده و نتوانستند دو باره به کاروبار شان به چین برگردند، بسیار جدی دانسته و خواهان همکاری سفیر چین در این مورد شدند.

به همین ترتیب، تاجران اشتراک کننده در مورد مشکلات کاروبار شان درچین و اجازه نیافتن سفر ‏دو باره به آن کشور سخن زده و ابراز امیدواری کردند که سفیر چین در کابل با آنان در زمینه همکاری نماید.

آقای میرویس ‏‏"ناب" معین ‏اقتصادی وزارت امور خارجه، از رابطه خوب تجارتی و تاریخی میان افغانستان و چین یادآور شده افزود: جمهوری خلق چین طی سالیان متمادی مردم ما را در عرصه های گوناگون کمک و همکاری نموده است. وی مشکل بزرگ بازرگانان افغان را در شرایط کنونی عدم دریافت ویزه چین نامیده و ابراز امیدواری کرد که سفارت چین هرچه زودتر به این مشکل بازرگانان رسیدگی نماید.

آقای «وانگ یو» سفیر چین در کابل نیز پس شنیدن مشکلات بازرگانان از سوی هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری، تعهد جدی خود را در زمینه حل مشکلات این بازرگانان به ویژه بازرگانانی که شامل لست نزدیک به ‏‏600 نفر می شوند را ابراز داشت.

وی هم چنان  اطمینان داد که لست تاجران یادشده را با مسوولان ادارات کشورش شریک ‏ساخته و تلاش صورت خواهد گرفت، که مشکل تاجران مقیم هر ایالت چین در همکاری با مسوولان آن ایالت حل شود.‏

یکشنبه، 16 سنبله 1399‏